Page 54 - romana_VI
P. 54

U2        Lectură





             5. Deși în text este vorba despre joc, există puține cuvinte din acest câmp semantic. Explică absența din
             text a cuvintelor referitoare la joc, alegând una din variantele de mai jos sau formulând propria opinie:
             a) Textul nu se referă la un joc anume, ci la lectura ca un joc în care cititorul devine personaj;
             b) Autoarea nu dezvăluie că este vorba despre un joc, pentru a permite cititorului să își dea seama;
             c) Personajul înțelege abia la sfârșit că este prizonier într-o carte, ca într-un joc.

               APLICĂ
          Planul dezvoltat de idei
                                                                               Titlul textului:
        1. Realizează pe tablă și pe caiet o hartă a textului,
          după modelul de mai jos. Completează fiecare ele-   Autorul:          Naratorul:        Personajele:
          ment al hărții, cu ajutorul colegilor:
                                                                         Persoana la care se narează:
        2. Formulează, într-un enunț, motivul pentru care
          textul citit este unul narativ literar, folosind ele-  Locul acțiunii:               Timpul acțiunii:
          mentele din harta textului.
                                                                Cea mai importantă          Un desen
             3. Cum ai identificat cea mai importantă idee         idee din text:         reprezentativ:
             din text?

        4. Împarte textul în fragmente corespunzătoare ideilor principale. Apoi ordonea-
          ză ideile de mai jos, respectând succesiunea acțiunilor din text.
          • Vlad știe că va deveni un conducător neînfricat.
          • Un băiat necunoscut apare pe neașteptate și îl cheamă pe Vlad la joacă.
          • Paznicul îl urmărește pe prizonier pe coridoarele palatului.
          • Vlad află că scriitoarea este chiar mama băiatului.
          • Prizonierul aleargă și încearcă să îl deruteze pe paznic pentru a scăpa de el.
          • Prizonierul înțelege că se poate elibera citind.
          • Prizonierul este Vlad, fiul voievodului Țării Românești, ținut ostatic de sultan.
          • Povestea continuă, copilul dispare, paznicul îl prinde pe Vlad.
          • Vlad scapă de urmăritor, sărind pe un pervaz.
          • Fiul voievodului descoperă că întâlnirea celor doi a fost posibilă pentru că
          băiatul a citit despre el.
          • Totul în jur încremenește, iar Vlad refuză să îl urmeze pe băiat.
          • Motivul pentru care Vlad nu știe ce urmează este că scriitoarea s-a întrerupt din scris.

        5. Alcătuiește planul dezvoltat de idei al textului, adăugând fie-       REȚINE
          cărei idei principale una sau două idei secundare.
          Poți folosi exemplul de mai jos:                            Ideile secundare sunt enunțuri care com-
          1. Paznicul îl urmărește pe prizonier pe coridoarele palatului.  pletează ideile principale cu detalii.
               1.1. Urmăritorul este înarmat cu un iatagan și cu un   Planul dezvoltat de idei cuprinde ideile
                    pumnal.                                           principale și ideile secundare corespun-
               1.2. Are o figură fioroasă.                            zătoare lor, în ordinea în care apar în text.

        6. Subliniază predicatele, în fiecare dintre ideile formulate. Ce timp verbal ai folosit pentru exprimarea acțiunii?

        7. Citește colegilor câte o idee pricipală și ideile secundare corespunzătoare. Verificați corectitudinea ordinii
          ideilor și formularea ideilor secundare.

        52
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59