Page 57 - romana_VI
P. 57

Lectură      U2




        6. Completează tabelul de mai jos pe caiet, transcriind după model,         REȚINE
           elementele cerute din fiecare replică citită la exercițiul anterior:
                                                                               Un dialog cuprinde:
                                                                               a.  elemente verbale:  ideile,  in-
                Replica             Intervenția            Verbele
              personajului      naratorului-personaj     de declarație       formațiile transmise prin cuvintele
                                                                             care alcătuiesc replicile; sunt evi-
                                                                             dente persoana I și a II-a, adresarea
         „— Nu pot încă“       „i-am răspuns ciudatu- „am răspuns“
                               lui meu prieten“                              directă;
                                                                               b.  elemente nonverbale: ges-
                                                                             turi, mimica, postura corpului;
                                                                               e.  elemente  paraverbale: ton,
                                                                             ritm, accent, intensitatea vorbirii;
                                                                               Replicile pot fi marcate prin ver-
                                                                             be de declarație, precum: a spu-
                                                                             ne, a zice, a întreba, a răspunde, a
        7. Expune-ți părerea despre rolul pe care îl au intervențiile ce însoțesc
           replicile, în fragmentul anterior. Formulează-ți răspunsul, folosind   adăuga, a exclama etc.
           sugestiile de mai jos:                                              Punctuația dialogului
           a) sugerează intonația, indică ritmul, intensitatea vorbirii;       Linia de dialog este semnul de
           b) oferă detalii despre poziția corpului, despre gesturi;         punctuație  care  indică  începutul
           c) confirmă starea de spirit, emoția personajului.
                                                                             vorbirii fiecărui participant la dia-

        8. Citește replicile următoare. Explică rolul semnelor de punctuație: li-  log.
           nia de dialog, semnul întrebării, semnul exclamării. Ce fel de literă   Două puncte se folosesc atunci
           se folosește după semnul întrebării și semnul exclamării?         când verbele de declarație se află
           a. „— Sari sau ce faci acolo? mă întrebă băiatul. Hai să ne jucăm.“  înaintea replicii.
           b. „— A, mama! a zâmbit larg băiatul.“
                                                                               Semnul întrebării se folosește la
             9. Explică folosirea semnelor de punctuație din replica:        finalul unei replici interogative, iar
             „— Unde crezi că pleci, domnișorule? mă întrebă el, respirând greu   semnul exclamării după o repli-
        din cauza alergăturii. Înapoi la lecție! Profesorul de latină te așteaptă   că imperativă sau exclamativă. De
        în sala de școală.“                                                  regulă, dacă după replică urmează

        10. Asociază câte un rol al dialogului, din caseta alăturată, fiecărei re-  verbul de declarație, acesta se scrie
            plici de mai jos:                                                cu literă mică.
            a) — Bine, spuse băiatul și, vârându-și mâinile în buzunare, se spri-  Virgulele și linia de pauză se fo-
             jini cu spatele de un măslin. O să aștept și eu cu tine. Unde o să te   losesc atunci când verbele de de-
             duci după ce terminăm de așteptat?                              clarație se află în interiorul replicii.
            b) — Cum adică nu poți încă? Nu e nici un metru, sari! a spus el,
             lovind cu piciorul o piatră care se rostogoli printre tufele de hor-  Rolul dialogului în textele nara-
             tensii.                                                         tive:
            c) — Asta-i culmea! a zis și m-a privit ca și cum s-ar fi aflat la capă-  • oferă informații despre ceea
             tul răbdării din cauza răspunsurilor mele. Trebuie să-mi vorbești   ce se întâmplă;
             un pic mai clar, dacă vrei să fim prieteni.                       • arată relațiile dintre personaje;
            d) — Am citit ce a scris mama până acum. Știu că te cheamă Vlad    • evidențiază anumite trăsături
             și, atunci când vei fi mare, vei fi voievodul Vlad Țepeș. Bunicul tău
             a fost Mircea cel Bătrân...                                         morale ale personajelor.

                                                                                                            55
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62