Page 50 - romana_VI
P. 50

U2        Lectură





                                                      Textul narativ literar în proză



               PREGĂTEȘTE-TE
        1. Alcătuiți o listă a jocurilor            de                                    de
          preferate, completând,                   afară                                învățare
          pe caiet, graficul de mai                                   Jocuri
          jos cu opțiunile                                          preferate
          întregii clase:
                                                    de                                    de
                                                  interior                              mișcare

                                                                 de
                                                               echipă


        2. Împărțiți clasa în patru echipe. Fiecare echipă va formula, pe un poster, idei prin care să susțină unul dintre
          următoarele roluri ale jocului:

              Echipa 1: Jocul ajută la îmbogățirea cunoștințelor despre lumea în care trăim.
              Echipa 2: Jocul educă atenția, concentrarea și abilitățile fizice.
              Echipa 3: Prin joc se dezvoltă trăsături de caracter, precum perseverența, corectitudinea, creativitatea.
              Echipa 4: Jocul dezvoltă spiritul de echipă, colegialitatea, empatia.
          Prezentați în fața clasei ideile echipelor.

                                  3. Imaginează-ți că ai putea întâlni o persoană deosebită. Numește pe cine ai vrea
                                  să întâlnești, referindu-te la:
                                  • o personalitate din istorie (un conducător, un erou);
                                   • o personalitate din cultură (un actor, un muzician, un pictor, un scriitor etc.);
                                    • o personalitate din sport (un campion, un antrenor, un sportiv etc.).

                                       4. Recunoaște persoana din imagine. Faceți o listă cu informații știute despre
                                        această personalitate. Documentați-vă, folosind internetul sau enciclopedii
                                          de la biblioteca școlii, timp de 5-10 minute și adăugați în listă informații
                                          noi.


        5. Pentru a înțelege și utiliza cunoștințele noi din această unitate, este nevoie să îți amintești câteva noțiuni
          învățate.
          Completează pe caiet definițiile de mai jos, alegând noțiunile potrivite din casetele alăturate:
          …………….. este un cuvânt sau un grup de cuvinte care reprezintă aspectul cel mai impor-     Tema
          tant dintr-un fragment.
          ...................... este un enunț care cuprinde informația esențială desprinsă dintr-un frag-  Planul simplu
          ment.                                                                                    de idei
          ...................... este un enunț care dezvoltă cu detalii ideea principală.       Cuvântul-cheie

          ...................... este ideea centrală dezvoltată într-un text.                  Ideea secundară
          ...................... cuprinde ideile principale, în ordinea apariției lor în text.  Ideea principală

        48
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55