Page 50 - romana_VI
P. 50
U2 Lectură
Textul narativ literar în proză
PREGĂTEȘTE-TE
1. Alcătuiți o listă a jocurilor de de
preferate, completând, afară învățare
pe caiet, graficul de mai Jocuri
jos cu opțiunile preferate
întregii clase:
de de
interior mișcare
de
echipă
2. Împărțiți clasa în patru echipe. Fiecare echipă va formula, pe un poster, idei prin care să susțină unul dintre
următoarele roluri ale jocului:
Echipa 1: Jocul ajută la îmbogățirea cunoștințelor despre lumea în care trăim.
Echipa 2: Jocul educă atenția, concentrarea și abilitățile fizice.
Echipa 3: Prin joc se dezvoltă trăsături de caracter, precum perseverența, corectitudinea, creativitatea.
Echipa 4: Jocul dezvoltă spiritul de echipă, colegialitatea, empatia.
Prezentați în fața clasei ideile echipelor.
3. Imaginează-ți că ai putea întâlni o persoană deosebită. Numește pe cine ai vrea
să întâlnești, referindu-te la:
• o personalitate din istorie (un conducător, un erou);
• o personalitate din cultură (un actor, un muzician, un pictor, un scriitor etc.);
• o personalitate din sport (un campion, un antrenor, un sportiv etc.).
4. Recunoaște persoana din imagine. Faceți o listă cu informații știute despre
această personalitate. Documentați-vă, folosind internetul sau enciclopedii
de la biblioteca școlii, timp de 5-10 minute și adăugați în listă informații
noi.
5. Pentru a înțelege și utiliza cunoștințele noi din această unitate, este nevoie să îți amintești câteva noțiuni
învățate.
Completează pe caiet definițiile de mai jos, alegând noțiunile potrivite din casetele alăturate:
…………….. este un cuvânt sau un grup de cuvinte care reprezintă aspectul cel mai impor- Tema
tant dintr-un fragment.
...................... este un enunț care cuprinde informația esențială desprinsă dintr-un frag- Planul simplu
ment. de idei
...................... este un enunț care dezvoltă cu detalii ideea principală. Cuvântul-cheie
...................... este ideea centrală dezvoltată într-un text. Ideea secundară
...................... cuprinde ideile principale, în ordinea apariției lor în text. Ideea principală
48