Page 55 - romana_VI
P. 55
Lectură U2
Momentele subiectului REȚINE
1. Recitește atent primele cinci alineate ale textului. Răspunde la întrebă- În textul narativ în proză, cap-
rile de mai jos: tarea atenției cititorului și men-
a. Care este locul în care se desfășoară acțiunea? ținerea suspansului pot fi asi-
b. Cine sunt personajele care apar la început? gurate de cele cinci momente
c. Care este acțiunea prezentată? ale subiectului:
d. Cine este personajul principal? 1. Expozițiunea: situația ini-
e. Ce vârstă are personajul principal când se petrece acțiunea? țială în care sunt prezentate
2. Care sunt timpurile verbale ce predomină în aceste cinci alineate? timpul, spațiul acțiunii, per-
sonajele, aflate într-o stare de
3. Care este evenimentul neașteptat, surprinzător, care se petrece după ex- echilibru;
pozițiune? Ce emoție provoacă acest eveniment personajului principal? 2. Intriga: întâmplarea neaș-
Dar cititorului? teptată, care declanșează o
succesiune de alte întâmplări;
4. Transcrie un indice temporal care face evidentă trecerea la un alt mo- 3. Desfășurarea acțiunii: suc-
ment al subiectului. cesiunea de întâmplări declan-
șate de intrigă;
5. Numește timpul verbal prin care se exprimă acțiunea în intrigă. 4. Punctul culminant: mo-
6. Care este urmarea apariției băiatului care îl cheamă pe Vlad la joacă? mentul de maximă intensitate
a evenimentelor;
7. De ce nu acceptă Vlad invitația băiatului? 5. Deznodământul: situația
finală, în care se restabilește
8. Ce înțelege Vlad în urma lucrurilor pe care le află de la băiat? echilibrul de la începutul tex-
tului;
9. Explică de ce apariția băiatului este cauza opririi în loc a timpului și Uneori, momentele subiectului
a acțiunii.
nu sunt precis marcate în text,
nu respectă ordinea de mai sus
10. Alege, dintre emoțiile enumerate mai jos, pe cea potrivită momentului sau unele lipsesc.
dispariției băiatului:
a) neliniște, pentru că Vlad se reîntorcea la condiția lui de prizonier;
b) spaimă, deoarece Vlad nu mai era protejat de încremenirea lumii din jur;
c) nerăbdarea de a vedea ce se întâmplă cu Vlad la final;
d) surpriză: băiatul a dispărut la fel de neașteptat precum a apărut.
11. Asociază fiecărui moment al acțiunii, de pe axa orizontală, o emoție potrivită,
de pe axa verticală. Unește apoi punctele de intersecție obținute. Explică forma gra-
ficului realizat.
Surpriza —
Bucuria datorată înțelegerii —
Dorința de evadare —
Liniște, echilibru —
Urmărirea Apariția Încremenirea Discuția Dispariția Întoarcerea
prizonierului băiatului lămuritoare băiatului paznicului
53