Page 53 - romana_VI
P. 53

Lectură      U2




        și mi-am dat drumul în gol. Pescărușul de pe cer țipă   Am zâmbit în sinea mea. Scriitoarea se întorsese și
        ascuțit și-și continuă zborul, dispărând în zare. Paz-  continua povestea, iar eu știam acum ce avea să se
        nicul mă prinse de încheieturile mâinilor, oprindu-mi  întâmple mai departe. Aveam să le învăț legile, apoi,
        căderea și mă trase înapoi, în palat.               când voi fi mare, aveam să le încalc pe toate. Aveam
          — Unde crezi că pleci, domnișorule? mă întrebă el,  să opresc trimiterea birului către Imperiul Otoman și
        respirând greu din cauza alergăturii. Înapoi la lecție!  aveam să-i aștept pe toți cu sabia scoasă din teacă. În
        Profesorul de latină te așteaptă în sala de școală.  jur mirosea frumos a ceai de tei.


                            Simona Antonescu  Scrie romane istorice, multe apreciate și recompensate cu diferite premii. Materia
                            ei preferată la școală a fost Limba română și își dorea încă din copilărie să fie scriitoare. A absolvit Facul-
                            tatea de Chimie din cadrul Institutului Politehnic București, revenind apoi la pasiunea pentru literatură.
                            Prozatoarea este cunoscută și prin seria de cărți pentru copii Istoria povestită copiilor, în care o feti-
                            ță și un băiețel, frați gemeni, călătoresc în timp, petrecând câte o zi la curțile marilor voievozi, luând
                            parte la bătălii ori evenimente importante și legând prietenii cu copiii din vremurile trecute. De-a
                            lungul tuturor acestor peripeții, cei doi frați sunt urmăriți de un solomonar misterios care încearcă
                            să-i împiedice să restaureze vechiul manuscris al familiei lor.


               EXPLOREAZĂ
        1. Simona Antonescu este o scriitoare contemporană. Formulează trei întrebări pe care i le-ai adresa, referitoa-
           re la textul citit.
           a. Citește colegilor întrebările formulate.
           b. Oferă răspunsuri la întrebările colegilor, jucând rolul autoarei.
           c. Colectați întrebările clasei și trimiteți o scrisoare autoarei, în care să îi transmiteți întrebările voastre.

        2. Alege, dintre situațiile de mai jos, pe acelea în care te-ai aflat măcar o dată. Relatează situația, apoi ascultă
           experiențele colegilor tăi.
           • Pot călători până acolo unde ajung cărțile.
           • Atunci când citesc, am impresia, uneori, că particip la acțiune, că mă identific cu personajele.
           • În cărți, găsesc uneori situații care mi se par foarte cunoscute, de parcă le-aș fi trăit și eu.
           • Citind, intru în altă lume, virtuală, ca a unui joc pe computer.
                                                                         Prizonier, -ă, prizonieri, -e. (s.m. și f.) 1. Mili-
        3.  Citește definițiile cuvântului  prizonier, scrise alăturat. Alege,   tar luat în captivitate în timpul unui război și
           pentru fiecare din enunțurile date, sensul potrivit:          reținut de dușman pentru a nu mai participa
           a) În timpul luptelor pe care le purta Țepeș cu turcii, un soldat   la ostilități. Persoană căzută în mâinile unui
           român a căzut prizonier.                                      dușman și rămasă în puterea acestuia. 2. Per-
           b) Paznicul care îl supraveghea pe prizonier era un oștean înalt.  soană  arestată,  întemnițată.  Fig.  Persoană
           c) „Din clipa în care aveam să deschid una dintre cărți, încetam   lipsită de libertate. Fig. Persoană obsedată
           să mai fiu prizonier.“                                        de un gând, o idee etc.

        4. Sensul propriu de bază al verbului a juca este „a-și petrece timpul amuzându-se cu diferite jocuri sau jucă-
           rii; a se distra“, iar un sens figurat este „(despre lucruri văzute în mișcare) a se mișca (sau a da impresia că
           se mișcă) repede și tremurat“.
           Alege sensul potrivit al verbului a (se) juca din fiecare secvență de mai jos:
           a) „un mic zâmbet îi juca în colțul buzelor și în ochi“
           b) „— Sari sau ce faci acolo? mă întrebă băiatul. Hai să ne jucăm.“

                                                                                                            51
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58