Page 59 - romana_VI
P. 59

Lectură      U2




        5. În același timp în care apare băiatul, tot ce este în jurul lui Vlad încremenește: paznicul rămâne nemișcat,
          la fel și pescărușul care zbura pe cer. Care crezi că este explicația acestei opriri?

        6. Băiatul este personajul care face legătura între lumea lui Vlad și lumea scriitoarei. Cum este posibilă apari-
          ția lui în lumea lui Vlad? Ce rol are băiatul în constatările făcute de Vlad?

        7. Singurul enunț în care apare cuvântul prizonier în text este: „Din clipa în care aveam să deschid una dintre
          cărți, încetam să mai fiu prizonier“. Relatează o experiență personală în care ai avut aceeași impresie.

             8. Scrie un dialog imaginar pe care îl poartă cei doi băieți, despre jocul descoperii lumii prin cărți. Formu-
             lează întrebările și răspunsurile, inspirându-te din fragmentul de mai jos:

          „Mă întrebam până unde, în timp și în spațiu, poți călători doar citind o carte? Câți prieteni noi îți poți face,
        câți copii poți cunoaște?...
          Poți călători până acolo unde ajung cărțile. Cu o carte care vorbește despre stele, călătorești până la ele, iar
        cu una care vorbește despre întâmplări petrecute în urmă cu o mie de ani, poți merge acolo, în trecut, ca să
        vezi cu ochii tăi totul. Puteam trăi câte vieți voiam, aceasta era descoperirea care mă făcuse să nu mai aud ce
        spune băiatul din curte.
          Ba mai mult decât atât, puteam face asta chiar aici, la curtea sultanului. Din clipa în care aveam să deschid
        una dintre cărți, încetam să mai fiu prizonier. Iar noul meu prieten putea oricând să-mi facă o vizită, citind în
        continuare.“

             9. Adaugă dialogului creat la exercițiul anterior două-trei intervenții ale naratorului, cu referire la intona-
             ție, tonalitate, emoții.

               MERGI MAI DEPARTE

        1. Jocul „O imagine cât o sută de cuvinte“.
            Împărțiți clasa în șase echipe. Fiecare echipă alege una dintre
          imaginile alăturate și formulează, pe o foaie, un enunț reprezen-
          tând expozițiunea unei povești potrivite. Dă mai departe foaia,
          pe care echipa următoare adaugă o intrigă. A treia echipă la care
          ajunge foaia completează un enunț cu desfășurarea acțiunii. Ur-
          mătoarea mișcare, la a patra echipă, se adaugă punctul culmi-           1            2            3
          nant și, în a cincea rotire, se completează deznodământul. A șa-
          sea echipă revizuiește povestea primită și o citește întregii clase.

        2. Citește prezentarea despre fețele jocului de la începutul unității.
          Scrie un text de 70-100 de cuvinte despre experiențele și senti-
          mentele diverse pe care le presupune jocul. Fă referire la textele
          studiate și la experiența personală.                                    4            5            6

        3. Alege din textele citite de tine, unul care seamănă prin întâmplări sau personaje cu textul studiat în această
          unitate. Vorbește-le colegilor despre aceste asemănări.







                                                                                                            57
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64