Page 56 - romana_VI
P. 56

U2        Lectură



          Dialogul în textul literar

        1. Identifică personajele cărora le aparțin următoarele replici, asociind litera    REȚINE
          fiecărui citat cu numărul imaginii corespunzătoare:
          a. „— Așadar, într-o zi va trebui să mă prefac în spumă. Din acea zi, pentru   Dialogul este o convorbi-
            mine nu vor mai fi nici șoaptele valurilor, nici flori, nici soare…“    re între două sau mai multe
          b. „Dar cum voi merge acolo îmbrăcată în zdrențe?“                        persoane.
                                                                                      În textele literare, dialo-
          c. „— Nu știu încă pentru că scriitoarea a lăsat fraza neterminată și s-a dus   gul este un procedeu lite-
            să-și facă un ceai de tei.“                                             rar  care  constă  în  alterna-
          d. „— Mare de tot. Și își iubea împărăteasa ca ochii din cap. Dar copii nu   rea replicilor personajelor.
            avea. Și îi părea rău, îi părea rău că n-avea copii…“                     Fiecare intervenție în di-
          e. „— Ați știut? Ați știut că sunt… vrăjitor?“                            alog se numește replică.
                                                                                      Într-un dialog, replicile se
                                                                                    înlănțuie logic, constituind
                                                                                    întrebări, răspunsuri, opinii
                                                                                    etc.





                  1              2              3              4              5

        2. Explică în două-trei enunțuri ce te-a ajutat în recunoașterea replicilor din exercițiul anterior:
               • ocupația personajului;            • felul în care vorbește;
               • acțiunea la care se referă;       • împrejurările (locul, timpul) prezentate.

        3. Recitește secvențele de dialog din text și transcrie câte o replică în care există:
          • o întrebare;
          • un răspuns;
          • opinie.                                                                      Vrei să știi mai mult!
                                                                                    Cuvântul  dialog este de ori-
                                                                                    gine greacă și este format din
        4. Asociază explicațiile, notate cu litere, cu replicile numerotate potrivite:  dia- (prin) și  logos (cuvânt,
               a. exprimă mirarea;          d. exprimă o intenție;                  gândire). Astfel, termenul dia-
               b. denotă curiozitatea;      e. explică o situație;                  log ar putea fi tradus ca gândi-
               c. prezintă un personaj;     f. exprimă un acord.                    re exprimată prin cuvânt.

          1. „— Bine, spuse băiatul și, vârându-și mâinile în buzunare, se sprijini cu spatele de un măslin. O să aștept
          și eu cu tine. Unde o să te duci după ce terminăm de așteptat?“
          2. „— Deocamdată trebuie să aștept.“
          3. „— Ce se întâmplă? am auzit o voce venind din curtea palatului.“
          4. „— Cum adică nu poți încă? Nu e nici un metru, sari! a spus el, lovind cu piciorul o piatră care se rostogoli
          printre tufele de hortensii.“
          5. „— Nu știu încă pentru că scriitoarea a lăsat fraza neterminată și s-a dus să-și facă un ceai de tei, am zis.“
          6. „— Am citit ce a scris mama până acum. Știu că te cheamă Vlad și, atunci când vei fi mare, vei fi voievodul
          Vlad Țepeș. Bunicul tău a fost Mircea cel Bătrân...

        5. Joc de rol. Citiți cu voce tare, pe roluri, secvența reprezentând dialogul dintre Vlad și băiat, de la — Nu pot
          încă... până la a zâmbit larg băiatul. Rolurile sunt: Vlad, băiatul și vocea naratorului-personaj.


        54
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61