Page 34 - romana_VI
P. 34

U1        Limba română






               APLICĂ
        4. Bifează sensul potrivit al cuvintelor evidențiate.
                                                  Sens propriu de bază  Sens propriu secundar   Sens figurat
         Bunicul a scăpat sarea pe fața de masă.
         Se spăla în fiecare dimineață pe față .
         Nepotul a tras un pui de somn.
         Cloșca are grijă de fiecare pui al său.
         Plouă cu găleata de două zile.
         În clasa noastră plouă cu note bune.

        5. Extrage din fragmentul următor:
          • un cuvânt cu sens propriu de bază;
          • un cuvânt cu sens secundar;
          • două cuvinte cu sens figurat.
          „Satul Arșițeni e așezat într-o văgăună; casele lui mărunțele și albe, ghemuite una-ntr-alta, se văd, de pe
        muchiile dealurilor dimprejur, ca niște ouă într-un cuibar. Pământul Arșițenilor e nisipos și sterp; iarba crește
        rară. Doi-trei copaci se înalță, istoviți, cu crengile rare, cu frunzele străvezii, care aștern pe jos, vara în amiază,
        o umbră destrămată, ce mărește și mai mult setea de răcoare.”
                                                                              (Emil Gârleanu, Nucul lui Odobac)
               MERGI MAI DEPARTE

        6. În cartea Vama fantomă, scrisă de Norton Juster, există o țară numită Dicționopolis, locul de unde provin
          toate cuvintele din lume. Citește următorul fragment, apoi răspunde cerințelor:
          „— Sarcina noastră, explică contele, e să ne asigurăm că toate cuvintele vândute sunt bune, fiindcă n-ar fi
        corect să-i vinzi cuiva o vocabulă care fie n-are sens, fie nu există. De pildă, dacă ai cumpăra un cuvânt ca
        ghlbtsk, în ce context l-ai folosi?
          «Ar fi cam greu», se gândi Milo, dar existau multe cuvinte foarte dificile, iar el nu prea le cunoștea. (...)
          Milo și Tuck se fâțâiră în sus și-n jos prin fața tarabelor, admirând splendidele sortimente de cuvinte de vânzare.
        Erau cuvinte lungi și ușoare, de întrebuințat zilnic, altele lungi și foarte complicate, pentru ocazii speciale, dar și
        unele minunat de fanteziste, împachetate în cutii individuale, de folosit la decrete și proclamații regale. (...)
          — Poate că dacă îmi cumpăr câteva, învăț și cum să le folosesc, zise Milo, alert, începând să scormonească
        printre cuvintele de pe tarabă.
          Până la urmă alese trei care i se păreau deosebit de interesante: babilonie, stupefacție și
        tapiserie. N-avea idee ce însemnau, dar i se păreau elegante și impozante.”
          a. Oferă un răspuns întrebării pe care i-o pune contele lui Milo, referitoare la contextul
             utilizării cuvântului ghlbtsk.
          b. Inventează și tu un cuvânt nou, care să aibă mai multe sensuri (propriu de bază, pro-
             priu secundar și figurat), pe care să le explici.
          c. Exemplifică, cu câte trei exemple, următoarele categorii de cuvinte vândute la târg:
             • cuvinte lungi și ușoare, de întrebuințat zilnic
             • (cuvinte) lungi și foarte complicate, pentru ocazii speciale
             • (cuvinte) minunat de fanteziste, împachetate în cutii individuale
          d. Ajută-l pe Milo să înțeleagă contextul în care poate folosi cele trei cuvinte pe care și le-a cumpărat de la târg.
          e. Dacă ai fi fost în locul lui Milo, tu ce cuvinte ți-ai fi cumpărat?

        32
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39