Page 39 - romana_VI
P. 39

Limba română            U1




        Fonetică. Diftong. Triftong. Hiat


               JOC

          • Provoacă un coleg să rostească un enunț în care toate cuvintele să înceapă cu o anumită consoană din
            alfabet, după exemplul:
                  Colorez cartofi cu creionul cel crem.
          • Provoacă un coleg să rostească un enunț în care toate cuvintele să se termine cu
            o anumită vocală, după exemplul:
                  Ce vede Tase peste cele șase case?
          • Provoacă un coleg să pronunțe o propoziție în care să apară o anumită semivo-
            cală, după exemplul:
                  Nea Dan bea doar cafea neagră.
          Câștigă cel care rostește enunțul cu cele mai multe cuvinte care răspund cerinței tale.

               PREGĂTEȘTE-TE

        1. Citește atent următorul fragment, apoi răspunde cerințelor de mai jos:
          „La căderea serii trecuse huruind pe pod un tren de marfă și acum se lăsase liniște de-a lungul văii, de se
        auzeau numai apele Gârieimari clipocind adormite pe prund. Iar Cazimir, cantonierul, chircit lângă vatră, cu
        o oală mare pe genunchi, scotea din ea, cu linguroiul, fagure dulce de miere, și le întindea pe rând celor patru
        oaspeți ai săi, povestindu-le pățania cu ursul, de pe urma căreia se îndulceau ei acum.”
                                                                                (Radu Tudoran, Ultima poveste)
          a. Indică vocalele, semivocalele și consoanele din cuvintele: căderea, huruind, cantonierul.
          b. Rescrie cuvintele din primul rând al textului în ordine alfabetică.
          c. Transcrie două cuvinte care, citite invers, să aibă alt sens.
          d. Identifică câte un cuvânt în care:
                • Numărul de litere este mai mare decât numărul de sunet
                • Numărul de litere este mai mic decât numărul de sunete
                • Numărul de litere este egal cu numărul de sunete

               EXPLOREAZĂ

        2. Extrage, din textul de mai sus, câte două cuvinte care să conțină:
                • O vocală și o semivocală în aceeași silabă
                • O vocală și două semivocale în aceeași silabă
                • Două vocale alăturate în silabe diferite

        3. Marchează vocalele și semivocalele în cuvintele selectate la exercițiul precedent. Observă atent poziția vo-
          calei față de semivocală/semivocale.


                  REȚINE!

           Vocalele și semivocalele dintr-un cuvânt pot forma împreună diferite grupuri de sunete.
           Diftongul este grupul de sunete alcătuit  dintr-o vocală și o semivocală alăturate și pronunțate într-o silabă:
           ca-dou , iar-bă, ne-a zis.



                                                                                                            37
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44