Page 35 - romana_VI
P. 35

Limba română           U1




        Rolul contextului în crearea sensului. Sinonime. Antonime



               EXPLOREAZĂ

        1. Puterea cuvântului
          Cuvântul are puterea de a ne ajuta să ne facem   1.
        prieteni noi, să îi menținem pe cei vechi și să ne   2.
        înțelegem bine cu persoanele din jurul nostru. Des‑
        coperă  beneficiile  cuvântului,  rezolvând,  în  caiet,   3.
        următorul rebus!                                   4.
        1. Ceea ce dorești să primești după ce ai terminat un
        proiect important.                                 5.
        2. Primul gest pe care îl faci când intri în clasă.  6.
        3. A ne aduce aminte de evenimente sau de persoane
        din trecut.
        4. Gânduri de bine transmise unei persoane cu ocazia unei onomastici sau a unei aniversări.
        5. Idee pe care o ai în minte, dar pe care nu o rostești.
        6. Când un prieten îți destăinuie un secret și tu îți dai cuvântul că îl vei păstra, înseamnă că îți iei un ...

        2. Precizează sensul pe care îl au în fragmentul următor cuvintele subliniate:
          „O văz, ca prin vis. O văz limpede, așa cum era. Înaltă, uscățivă, cu părul alb și creț, cu ochii
          căprui, cu gura strânsă și cu buza de sus crestată în dinți de pieptene, de la nas în jos.”

        3. Alcătuiește câte un enunț în care cuvintele strânsă, limpede, alb, crestată să aibă alte sensuri decât cele din
          textul de la exercițiul anterior și precizează sensul lor.


                 REȚINE

           Contextul este un enunț, un text sau o si-  Pe lângă cuvinte, contextul comunicativ include și:
          tuație de comunicare în care apare un cuvânt.   •  persoanele participante la comunicare (relația dintre
           Contextul este foarte important în stabili-   ele, statutul social: profesor, elev, părinte etc.);
          rea sensului unui cuvânt.                    • spațiul și timpul comunicării (la școală, pe stradă, în parc,
           Alex a luat hârtia de pe covor. (a ridicat)   dimineața, la sfârșitul orelor etc.);
           Mama a luat pâine și lapte. (a cumpărat)    • intențiile participanților la comunicare (interlocutorilor):
                                                         de a saluta, de a iniția o conversație, de a exprima o idee
           Ina a luat o notă mică. (a obținut)           sau o emoție, de a comunica o informație etc.


            O comunicare eficientă presupune ca persoanele participante să se adapteze contextului, alegând, în func-
          ție de acesta, atât informațiile pe care le vor transmite, cât și tonul și ritmul rostirii, cuvintele pe care le vor
          folosi, formulele de adresare.
            Sensurile sinonimelor, ale antonimelor, ale omonimelor și ale cuvintelor polisemantice se stabilesc în funcție
          de context.
            Sinonimele sunt cuvinte cu formă diferită și sens asemănător sau identic, uneori (iubire=dragoste).
            Antonimele sunt cuvinte cu sens opus (iubire≠ură).



                                                                                                            33
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40