Page 32 - romana_VI
P. 32

U1        Elemente de interculturalitate





            Un mijloc de a înfățișa valorile în care oamenii cred îl constituie poveștile și diverse tipuri de scrieri literare. În
          unele povești regăsim, întruchipate de personaje, valori comune ori asemănătoare cu ale noastre. În altele, valo-
          rile prezentate sunt diferite de cele în care credem noi. Acest aspect reflectă diversitatea culturală a umanității.
                                                Lecturile ne oferă prilejul să cunoaștem diversitatea lumii și să întâl-
                                              nim, cu ajutorul personajelor și al întâmplărilor, modele care ne plac și
                                              pe care dorim să le urmăm.

                                                Numele personajelor ne poate ajuta să identificăm valorile pe care
                                              acestea le întruchipează.
                                                Harun: nume arab care înseamnă leu războinic.
                                                Rașid: ne amintește de califul Harun al Rașid, personaj principal din
                                              antologia de povești 1001 de nopți., considerat un conducător înțe-
                                              lept, drept, bun cunoscător al oamenilor.

        6. Alcătuiește o diagramă Venn și compară valorile tale cu acelea ale
          lui Harun.
                                                                               Harun                  Eu
               MERGI MAI DEPARTE
        Joc: Valiza de cuvinte magice. Valoarea principală pe care o apre-
          ciem la povestitorii buni este creativitatea, la care vei recurge și tu: propune, pentru a popula Marea de
          Povești, alte trei creaturi neobișnuite, precum peștiposacii lui Salman Rushdie.
                                       +                             =





              pește                            posac                       Peșteposac
        Joc: Floarea poveștilor. Desenează în caiet floarea alăturată și scrie pe fiecare petală un titlu de
          carte, din literatura română sau universală, în care ai întâlnit personaje care îndrăgesc poveș-
          tile sau sunt, la rândul lor, povestitori.
             Provocare adresată întregii clase: redesenați floarea pe panoul clasei sau pe o coală mare și
             alcătuiți, împreună, un „buchet“ din toate florile voastre.


               Miniproiect

        Povestea clasei                                 A. Alegeți să scrieți un text na-  B. Însoțiți  textul narativ
        mele                                            rativ prin care să susțineți una   creat de voi cu o bandă
        E rândul vostru                                 dintre ideile următoare:        desenată, pe care o pu-
        să preluați rolul                               • poveștile au darul de a ne uni;  teți realiza:
        lui Rașid: creați                            • nu sunt singur: când am o carte   a) folosind hârtie, creioa-
        împreună un text                             în brațe, mă aflu în poveste;        ne, culori;
        narativ despre clasa                         • să fii creativ este o binecuvân-  b)  utilizând o aplicație
        voastră, fiecare elev scriind câte           tare;                              digitală precum powtoon,
        o frază. Alegeți pentru acest                • te pot cunoaște și pot cunoaș-   storyboardthat, pixton
        miniproiect unul dintre nivelurile           te lumea ta, dacă îmi povestești   sau altă aplicație cunos-
        de dificultate adecvate pentru voi.          despre tine.                       cută de voi.

        30
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37