Page 36 - romana_VI
P. 36
U1 Limba română
APLICĂ
4. Asociază cuvintele din casetele de mai jos pentru a forma perechi de sinonime. Stabilește apoi partea de
vorbire a fiecăruia. Ce observi?
primul glas strălucitor a isprăvi tablou a învălui prieten dânsul încet
voce a acoperi dumnealui a termina pânză lent amic întâiul luminos
5. Elimină intrusul din următoarele serii sinonimice:
a. elevi, învățăcei, discipoli, copii b. aleargă, fuge, merge, gonește
c. limpede, claritate, deslușit, explicit
6. Stabilește antonimul potrivit pentru cuvintele subliniate în următorul text:
„Nimeni nu ar fi putut spune exact când a apărut acel bătrân singuratic la marginea podului ce despărțea
orașul în două. Tuturor li se părea că omul e de când lumea acolo. Mic la stat, gârbovit, într-o haină ponosită,
stătea ore în șir așezat pe o buturugă, privindu-i pe trecători cu ochi strălucitori și cuminți, strigând din când
în când cu un glas neobișnuit de răsunător pentru vârsta sa:
— Cumpărați vise! Hai la vise! Cumpărați vise!” (Emilia Plugaru, Vânzătorul de vise)
7. Regrupează cuvintele de mai jos în trei
serii de sinonime: a istorisi a nara a relata
a mâhni a scorni a necăji
a fabula a supăra a inventa
8. Rescrie fragmentul următor, înlocuind cuvintele subliniate cu sinonimele potrivite:
Şi acolo și‑a legat calul d‑un stejar bătrân, ș‑a pus desagele căpătâi și a închis ochii ca să se odihnească. Şi…
pasămite pădurea cânta și vorbea, că era fermecată. Şi… cum îi aducea șoapte de departe, de pe unde ea era
ca un fum, împăratul adormi, și dormi, și dormi…
MERGI MAI DEPARTE
Te rog să vii cu mine să-i spunem
9. Colegul tău ți-a scris un bilet în care se repetă câteva profesoarei să nu ne dea test mâine la
cuvinte. Rescrie textul, folosind sinonime pentru a evi- istorie, că mâine dăm test și la fizică
ta repetițiile neplăcute, păstrând cât mai exact mesajul:
și dăm și proiectele pentru română.
10. Imaginează-ți sfârșitul unui text narativ. Scrie o continuare de 70-100 de cuvinte pentru următorul text:
Feciorul împăratului mai încălecă o dată pe calul său credincios și ținu calea cunoscută spre casă. Abia
aștepta să‑și revadă părinții, să afle ce soartă avuseră merii de care era legată nașterea sa .......
Vei folosi în compunerea ta:
• trei cuvinte din câmpul lexical al naturii/grădinii;
• trei cuvinte cu sens figurat;
• două perechi de antonime.
34