Page 31 - romana_VI
P. 31

Elemente de interculturalitate               U1




        Beau din Apa caldă a Poveștilor și după aceea mă      — Și cum te poți abona? 
        simt plin de abur ca o locomotivă.                    — Oh, spuse Șahul de Bla, asta e Mult Prea Compli-
          Lui Harun această afirmație i se părea teribil de iri-  cat De Explicat. 
        tantă.                                                Oricum, zise Harun bosumflându-se, nici vreun
          — Dacă-i așa, atunci unde ții apa asta caldă? întrebă  Duh al Apei n-am văzut vreodată. 
        el odată cu șiretenie. În sticle de apă caldă, mă gân-  Rașid dădu din umeri. 
        desc. Ei bine, încă n-am văzut niciuna pe aici.       — Nici pe lăptar nu ești niciodată treaz ca să-l vezi,
          — Apa curge dintr-un Robinet invizibil, instalat de  îi atrase el atenția, dar nu te deranjează să bei laptele.
        unul dintre Duhurile Apei, spuse Rașid cu o expresie  Și acum slăbește-mă, te rog, cu toate aceste Dacă-uri și
        foarte serioasă pe chip. Trebuie să fii abonat.     Dar-uri și mulțumește-te să te bucuri de poveștile astea.

               APLICĂ
        3. În fragment, sunt menționate mai multe personaje. Scrie, în dreptul numelui fiecăruia, câte un enunț în
          care să precizezi cine este în lumea textului și o trăsătură a acestuia:

                              Harun                             Rașid                             Soraya
                        __________________                __________________                __________________
                        __________________                __________________                __________________
                        __________________                __________________                __________________

        4. Rașid primește două porecle de la ascultătorii săi. Alege, împreună cu profesorul tău, în funcție de dificul-
          tate, unul dintre seturile de întrebări de mai jos, pentru a discuta cu colegii despre acest personaj.
                               a. Cine îl poreclește astfel?     a. Ce exprimă fiecare dintre poreclele primite? Pre-
                               b.  Ce dezvăluie ambele porecle   zintă într-o diagramă aspectele pozitive, negative
         No Noianul     Șahul de Bla  despre Rașid?              sau neutre ale acestora.
           ianul
                   Șahul de Bla
        de de cuvinte          c. Crezi că există o vârstă a poveș-  b. Care sunt, din punctul de vedere al înțelesului,
          cuvinte
                               tilor? Crezi că adulții nu mai citesc   elementele comune ale poreclelor?
                               povești? Motivează-ți răspunsul.  c. Este greu să fii povestitor? Motivează-ți răspunsul.
        5. Imaginează-ți că poți intra în poveste și că vei avea rolul lui Rașid, povestitorul, sau rolul lui Harun, ascul-
          tătorul. În acest scop, trebuie să arăți că deții trăsăturile și valorile necesare rolului. Schițează, pe ciorna
          oferită în imagine, o listă a acestora, în funcție de rolul pe care îl preferi.

                            POVESTITORUL:                                     ASCULTĂTORUL:
              Știe să: __________________________________        Știe să: _________________________________
              Apreciază:  _______________________________        Apreciază: _______________________________
              Dă dovadă de: ____________________________         Dă dovadă de: ____________________________
              Calitatea necesară rolului este: _________________   Calitatea necesară rolului este: _________________

                 REȚINE
                                                                     Valorile ne spun ce este important pen-
                VALOARE (s..f): proprietate a ceea ce este bun, de dorit și   tru o persoană. Fiecare om poartă cu sine un
                important; lucrul bun, dezirabil, important ca atare (adevă-  anumit număr de valori: pe unele le consideră
                rul, binele, frumosul); importanță, însemnătate; preț, merit.  esențiale, pe altele mai puțin importante. Valo-
                                                                   rile ne pot spune și ce este important pentru
                                  Dicționarul explicativ al limbii române (DEX)  un grup de persoane sau pentru un popor.


                                                                                                            29
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36