Page 31 - romana_VI
P. 31
Elemente de interculturalitate U1
Beau din Apa caldă a Poveștilor și după aceea mă — Și cum te poți abona?
simt plin de abur ca o locomotivă. — Oh, spuse Șahul de Bla, asta e Mult Prea Compli-
Lui Harun această afirmație i se părea teribil de iri- cat De Explicat.
tantă. Oricum, zise Harun bosumflându-se, nici vreun
— Dacă-i așa, atunci unde ții apa asta caldă? întrebă Duh al Apei n-am văzut vreodată.
el odată cu șiretenie. În sticle de apă caldă, mă gân- Rașid dădu din umeri.
desc. Ei bine, încă n-am văzut niciuna pe aici. — Nici pe lăptar nu ești niciodată treaz ca să-l vezi,
— Apa curge dintr-un Robinet invizibil, instalat de îi atrase el atenția, dar nu te deranjează să bei laptele.
unul dintre Duhurile Apei, spuse Rașid cu o expresie Și acum slăbește-mă, te rog, cu toate aceste Dacă-uri și
foarte serioasă pe chip. Trebuie să fii abonat. Dar-uri și mulțumește-te să te bucuri de poveștile astea.
APLICĂ
3. În fragment, sunt menționate mai multe personaje. Scrie, în dreptul numelui fiecăruia, câte un enunț în
care să precizezi cine este în lumea textului și o trăsătură a acestuia:
Harun Rașid Soraya
__________________ __________________ __________________
__________________ __________________ __________________
__________________ __________________ __________________
4. Rașid primește două porecle de la ascultătorii săi. Alege, împreună cu profesorul tău, în funcție de dificul-
tate, unul dintre seturile de întrebări de mai jos, pentru a discuta cu colegii despre acest personaj.
a. Cine îl poreclește astfel? a. Ce exprimă fiecare dintre poreclele primite? Pre-
b. Ce dezvăluie ambele porecle zintă într-o diagramă aspectele pozitive, negative
No Noianul Șahul de Bla despre Rașid? sau neutre ale acestora.
ianul
Șahul de Bla
de de cuvinte c. Crezi că există o vârstă a poveș- b. Care sunt, din punctul de vedere al înțelesului,
cuvinte
tilor? Crezi că adulții nu mai citesc elementele comune ale poreclelor?
povești? Motivează-ți răspunsul. c. Este greu să fii povestitor? Motivează-ți răspunsul.
5. Imaginează-ți că poți intra în poveste și că vei avea rolul lui Rașid, povestitorul, sau rolul lui Harun, ascul-
tătorul. În acest scop, trebuie să arăți că deții trăsăturile și valorile necesare rolului. Schițează, pe ciorna
oferită în imagine, o listă a acestora, în funcție de rolul pe care îl preferi.
POVESTITORUL: ASCULTĂTORUL:
Știe să: __________________________________ Știe să: _________________________________
Apreciază: _______________________________ Apreciază: _______________________________
Dă dovadă de: ____________________________ Dă dovadă de: ____________________________
Calitatea necesară rolului este: _________________ Calitatea necesară rolului este: _________________
REȚINE
Valorile ne spun ce este important pen-
VALOARE (s..f): proprietate a ceea ce este bun, de dorit și tru o persoană. Fiecare om poartă cu sine un
important; lucrul bun, dezirabil, important ca atare (adevă- anumit număr de valori: pe unele le consideră
rul, binele, frumosul); importanță, însemnătate; preț, merit. esențiale, pe altele mai puțin importante. Valo-
rile ne pot spune și ce este important pentru
Dicționarul explicativ al limbii române (DEX) un grup de persoane sau pentru un popor.
29