Page 38 - romana_VI
P. 38
U1 Limba română
EXPLOREAZĂ
4. Menționează sensurile verbului a prinde din enunțurile de mai jos:
Polițistul l-a prins de braț pe băiatul care voia să Colegii au prins un loc în tabăra dorită.
treacă strada neregulamentar. De la soarele puternic, obrajii săi au prins culoare.
Ana a fugit să prindă autobuzul. Rochia nouă o prinde de minune pe mama.
Jocul l-a prins atât de tare, încât nu-l putea opri.
5. Compară gradul de apropiere dintre sensurile cuvântului masă, în propozițiile următoare:
Tata a cumpărat o masă de lemn. O masă de tineri aștepta concertul.
Luăm masa în familie. Prin antrenament crește masa musculară.
După masa de prânz ne relaxăm. Masa de aer rece se apropia de continent.
REȚINE
Cuvântul poate avea:
- un singur sens și intră în categoria cuvintelor monosemantice.
- două sau mai multe sensuri și intră în categoria cuvintelor polisemantice.
Cuvintele monosemantice sunt, de obicei, fie termeni științifici sau tehnici, fie învechiți, regionali: plasmă, șasiu,
ienicer, lubeniță.
Cuvântul polisemantic are un sens de bază și mai multe sensuri proprii secundare (derivate, desprinse din cel
de bază printr-o asemănare), precum și unele sensuri figurate.
Exemplu: Își îndesa în gură bucăți de ciocolată. (cavitate bucală, sens propriu de bază)
Bunica acoperise gura fântânii. (deschidere a fântânii, sens propriu secundar)
Poiana Brașov este o gură de rai pentru oricine. (peisaj de basm, sens figurat)
Omonimele pot fi deosebite de cuvintele polisemantice astfel:
omonimele cuvintele polisemantice
• Sensurile omonimelor sunt diferite. • Sensurile unui cuvânt polisemantic sunt înrudite.
Exemple: A așezat farfuria pe masă. (obiect de mobilier)
Exemple: Dincolo de statuie se vedea o masă de pro- Pregătise masa pentru noi. (mâncare)
testatari. (mulțime) La ei a fost o masă mare. (petrecere)
El a cumpărat o masă. (obiect de mobilier) Ne vedem după masă. (ora mesei)
6. Transcrie în caiet doar cuvintele monosemantice din lista alăturată: mască, expansiune, abrupt, purpuriu,
muntos, echinox, cod, ecou, carbogazos, copac, trotuar, slab, sâmbure, captivant, portativ, automobil.
7. Citește textul următor, apoi răspunde la cerințele de mai jos:
„Când era-nspre sara zilei a treia, buzduganul, căzând, se izbi de o poartă de aramă și făcu un vuiet puternic
și lung. Poarta era sfărâmată și voinicul intră. Luna răsărise dintre munți și se oglindea într-un lac mare și
limpede, ca seninul cerului.” (Mihai Eminescu, Făt‑Frumos din lacrimă)
a. Precizează cu ce sens sunt utilizate cuvintele subliniate. Alcătuiește apoi câte un enunț prin care să ilus-
trezi capacitatea lor de a intra în relație de omonimie.
b. Alcătuiește un enunț în care verbul intră să se pronunțe altfel decât în text. Explică modificarea gramati-
cală produsă prin schimbarea accentului.
c. Selectează din secvența următoare un adjectiv care poate avea mai multe sensuri și ilustrează polisemia
lui prin două enunțuri: [...] se oglindea într‑un lac mare și limpede [...].
36