Page 28 - romana_VI
P. 28

U1        Redactare





                                                         Redactarea textului narativ



               PREGĂTEȘTE-TE

            „Pune cărțile în poveste“ este un exercițiu de stimulare a creativității, prezentat de Gianni Rodari în Gra‑
          matica fanteziei. Iată cum trebuie să procedați:
            Jocul constă în inventarea unei povești colective. Poate fi inspirat de un pachet de cărți pregătit de un
          instructor prin lipirea pe cartonașe a unor figuri și imagini variate. Instructorul așezat în mijlocul cercului
          de copii pune un copil să aleagă la întâmplare o carte; acesta va trebui să o interpreteze verbal, dând astfel
          semnalul începutului poveștii colective. Expunerea lui va servi colegului următor, care va trebui să conti-
          nue povestirea, integrând la rândul său cartea următoare, legând-o de episodul precedent. Jocul continuă
          astfel până la ultimul copil, căruia îi este încredințată misiunea de a termina povestea.
                                                                               (Adaptare după Gianni Rodari)

        1. Folosiți cărțile de mai jos, inspirate de personajele textelor studiate, pentru a juca „Pune cărțile în poveste“.
          Imaginați alte întâmplări ale eroilor.
           Continuați jocul, reluând personajele până când fiecare elev din clasă va contribui cu o scurtă secvență.
















               APLICĂ

        2. Scrie un text narativ în care să utilizezi ce secvențe   Când scriem, trebuie să respectăm anumiți pași:
          dorești din jocul pe care l-ați jucat. Pentru realizarea   • ne pregătim pentru redactare
          unei narațiuni logice, parcurge următoarele etape:
                                                              • scriem prima variantă a textului pe ciornă
          a. Transcrie pe caiet organizatorul narativ de mai   • recitim și corectăm
             jos, pe care îl vei completa pentru a întocmi un   • transcriem varianta finală
             plan al compunerii.


                   situația inițială           succesiunea de întâmplări              situația finală

                                                  •_____________
                •_____________                                                    •_____________
                                                  •_____________
                •_____________                                                    •_____________
                                                  •_____________
                                                  •_____________



        26
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33