Page 27 - romana_VI
P. 27

Lectură      U1




        8. Precizează trăsăturile morale ale copiilor, pe care le poți deduce din secvențele de mai jos:
          a) „Oaspeții erau făpturi omenești de vârstă fragedă, patru copii, dintre care trei îl ascultau cu gurile căscate,
          cu ochii lucind în lumina flăcărilor de pe vatră...“
          b) „Fiecare dintre ei se grăbi să răspundă – știm – deși în glasul lor se simțea oarecare îndoială și nedume-
          rire; vinerea trecută, după câte își aminteau, Cazimir dormise toată ziua, pe prispa cantonului, sforăind.“
          c) „Și, sfârșindu-și povestirea, cantonierul băgă iar linguroiul în oală, în timp ce copiii scoteau strigăte de
          uimire, uitându-se uluiți unii la alții.“
             9. Explică emoțiile pe care le trăiesc copiii atunci când ascultă povestea, folosind și secvențe din text pentru
             exemplificare. Care dintre rolurile de povestitor sau de ascultător ți se potrivește mai mult? Explică alege-
             rea ta, făcând  referire la o situație concretă.
            10. Cei patru copii au rolul de ascultători. Realizează o caracterizare comună a lor, făcând referire la trăsă-
            turile morale, la mijloacele de caracterizare identificate și la faptele ilustrative pentru trăsăturile lor.
        11. Citează fragmentele care sugerează faptul că povestea lui Cazimir este o scornire.

             12. De ce cantonierul le povestește copiilor întâmplarea despre urs? Selectează o variantă de răspuns și
             explică alegerea ta:
             a) Vrea ca acești copii să mănânce cu poftă din miere.
             b) Își dorește să îi impresioneze prin curajul său.
             c) Este bonom: îi place să vorbească, să glumească, să interacționeze cu oamenii.
             d) Intenționează să le ofere copiilor, prin intermediul unei născociri, o lecție despre bunătate.
             Oferă o altă variantă de răspuns.

        13. Asociază una dintre imaginile de mai jos cu textul citit. Explică alegerea.

















        14. Relatează o întâmplare din viața reală din care să rezulte rostul poveștilor. Folosește explicațiile de la înce-
          putul unității și experiența de lectură a textelor studiate în această unitate.

               MERGI MAI DEPARTE

          Găsește la finalul manualului recomandările de lectură pentru fiecare unitate. Între cărțile propuse și textele
        studiate există legături, teme comune, valori, mesaje asemănătoare.
          Citește prezentările cărților propuse, apoi alege minimum trei pe care să le citești. Într-un portofoliu de lec-
        tură, realizează o fișă în care să cuprinzi:
          a. Titlurile și autorii cărților citite, care au ca temă rostul poveștilor;
          b. Asemănări și deosebiri între cărțile citite, făcând referire la temă, acțiune, personaje, mesaj;
          Această sarcină de lucru poate fi rezolvată ca jurnal, ca poster sau ca prezentare orală de tip recenzie
        audio-video.
                                                                                                            25
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32