Page 66 - romana_VI
P. 66

U2        Elemente de interculturalitate





        bun caz abia dacă se strânge preț de-o jumătate de  fac, mai rămân un pic la ceilalți băieți, care trag toți cu
        găleată de prune, ne rămân nouă, celor mai mici, care  ochiul la mașină. De unde până adineauri eram con-
        și pentru ăștia suntem gata-gata să ne încăierăm.   siderat codaș, cu prunul meu subțire și strâmb, îmi
          Deasupra potecii înguste, către părculeț, se aplea-  savurez acum neașteptata poziție privilegiată. 
        că, precum o arcadă, pomișorul cel strâmb de care ne   Îl văd pe unul din cei doi, un unchi gras, cum des-
        agățăm de fiecare dată la urcare și la coborâre. [...] Și  chide ușa Mercedesului – pfuai! – un Mercedes ade-
        tocmai pomișorul ăsta unul, strâmb și suplu ca un  vărat, până și ușile i se deschid! –, îl văd coborând și
        servitor preaplecat, îl primesc eu. [...]           deschizând portița casei noastre. [...]
          Ocupat cu astfel de gânduri, nu bag de seamă din-   – Eeei, ăștia-s unchii mei Dingermania! – anunț eu
        tru început cum pe strada noastră urcă încet o mașină  în cele din urmă adunarea din părculeț, căzută toată
        albă, care trece alene de părculeț. O observ abia când  pradă curiozității. [...]
        oprește în dreptul porții mele. Mașina o cunosc după ti-  De îndată ce proaspăt-veniții încep să scoată pe în-
        tirezul de pe vârful botului, e un Mercedes – noi îi spu-  delete la iveală, din adâncurile nesfârșite ale Merce-
        nem Märzeedes . Are și Reini unul, nu alb, ci roșu, pe   desului alb, valize și genți imense și durdulii cu cata-
                       2
        care l-a primit de curând de la Relu, la schimb pentru   rame și fermoar, se face timpul să mă arăt. Drept care
        cinci bile întregi de gumă de mestecat. Doar că Merce-  mă desprind din grupul șușotind, care-mi aruncă
        desul ăsta alb e unul adevărat și, așa cum arată, se prea   priviri invidioase, mă agăț plin de elan de prunișorul
        poate să fie chiar Dingermania. Înăuntru șed două si-  meu cel ponosit și aplecat peste potecă, parcurg rapid
        luete pierdute în apele mișcătoare ale parbrizului.   cei câțiva pași până în mijlocul drumului și nimeresc
          Unchii!                                           sub privirile oaspeților. Înainte de a mă da cu totul
          Nu-mi dau crezare ochilor: dintr-odată doi unchi,   prezenței lor, îl mai aud pe Kurti din urmă, din părcu-
        după cât se pare ambii Dingermania, într-un Merce-  leț, strigând înfundat: 
        des alb – și amândoi la mine! Fără a ști prea bine ce   – Eei, te las și-n pomul meu să te urci dacă-mi dai
        2   în germană, pronunțat aproximativ „meerțeedes”  ceva din ce-o să capeți!

               APLICĂ

        4. Imaginează-ți că ești lângă povestitorul care desface pachetul: enumeră, în scris, cât mai multe lucruri care
          se pot afla între cadourile sale. Alege din listă, prin subliniere, unul pe care îl poate dărui la schimb lui Kurti,
          pentru privilegiul de a se cățăra în prun. Motivează, într-un enunț, alegerea.

        5. Grupează, în caiet, diminutivele cu forma completă corespunzătoare numelor de băieți și cu eticheta in-
          dicând etnia căreia îi aparține. Numește apoi două aspecte pe care băieții le au în comun și două care îi
          diferențiază.


                 Tibi                Ossi                Reinhardt               Tibor
                                                                                                   română
                 Geri                 Adi                 Michael               Oswald


                Nelu                 Relu                   Ioan                 Aurel            maghiară
               Mischi                Reini                  Kurt                Hubert             germană

                Kurti                Bertzi                Adrian               Gerhadt



        6. Identifică și recitește pasajele care descriu cum se împart prunii. Precizează un motiv al distribuirii, un cri-
          teriu prin care se realizează, precum și un scop al acestei împărțiri.
        64
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71