Page 67 - romana_VI
P. 67
Elemente de interculturalitate U2
IMPORTANT
7. Explică schimbarea de atitudine a lui Kurti față
de tovarășul său de joacă, folosindu-te de cele INTERFERENȚĂ (s.f.): întâlnire,
două pasaje de mai jos din text: suprapunere, combinare a mai mul-
tor fenomene, întâmplări, fapte
Kurti ține în mod special să ne atragă atenția DIVERSITATE (s.f.): capacitatea de
ca nu cumva vreunul [...] dintre noi, ăștia mai a fi variat, felurit
mici, [...] să cuteze să se cațere în copacul lui.
COMUNITATE (s.f.): grup de oameni
— Eei, te las și-n pomul meu să te urci cu interese, credințe sau norme de
dacă-mi dai ceva din ce-o să capeți! viață comune
O comunitate etnică este al-
cătuită din oamenii care, trăind în
aceeași țară sau aceeași localitate,
8. Imaginează-ți că ai ajuns pe vorbesc aceeași limbă și au aceeași
strada Cetății într-o zi de toam- etnie, aceleași credințe, obiceiuri,
nă târzie, când copiii sunt afară valori.
la joacă. Inventează un joc, pe Diversitatea culturală din spa-
care să îl jucați împreună, ale- țiul românesc este determinată
gând, împreună cu profesorul de faptul că aici trăiesc mai multe
tău, în funcție de dificultate, comunități etnice, care intră în
unul dintre seturile de cerințe contact și se influențează unele pe
de mai jos.
altele.
Interferențele culturale ne
îmbogățesc cultural și ne permit
a. jocul durează minimum 10 minute; a. jocul durează minimum 20 de minute; să abordăm educația și societatea
b. ai dreptul la doar zece reguli pentru a b. jocul poate fi jucat fără cuvinte; din perspectivă interculturală.
explica acest joc; c. jocul v-ar permite să promovați va-
c. jocul v-ar permite să promovați ideea lori precum încredere, prietenie și Jocurile dintre copii nu țin cont
de prietenie. bunătate. de barierele de etnie, limbă, obice-
iuri, de aceea ele sunt moduri de
a învăța despre universalitatea
MERGI MAI DEPARTE valorilor: când observi jocurile
9. Chestionar de buzunar. Ești reporter pentru revista școlii și realizezi sau te joci cu copii din alte comu-
o anchetă despre comunitățile în care trăiesc copii de etnii diferite. De nități, găsești, dincolo de cuvinte,
aceea, iei interviu colegului de bancă, ajutându-te de chestionarul de un limbaj al prieteniei, al coope-
mai jos. La finalul anchetei, prezintă rezultatele oral. rării, al deschiderii spre lume.
Întrebarea Da Nu Notițe
1. În clasa ta există copii de alte etnii? Dacă da, notează din care anume.
2. Ai vreun prieten de altă etnie decât tine? Dacă da, notează care anume.
3. Știi vreun joc mai puțin obișnuit pe care ai putea să îl joci cu un copil de altă etnie?
Dacă da, care anume?
4. Ai fost vreodată în situația de a te juca și cu copii cunoscuți întâmplător? Dacă da, ce
v-ați jucat și cum te-ai simțit în timpul jocului?
Provocare adresată întregii clase: utilizând o coală mare, scrieți și afișați în clasă o sinteză a rezultatelor
anchetei de mai sus. Alegeți un titlu sugestiv pentru subiectul abordat.
65