Page 67 - romana_VI
P. 67

Elemente de interculturalitate               U2



                                                                                     IMPORTANT
        7. Explică schimbarea de atitudine a lui Kurti față
          de tovarășul său de joacă, folosindu-te de cele                      INTERFERENȚĂ  (s.f.):  întâlnire,
          două pasaje de mai jos din text:                                     suprapunere, combinare a mai mul-
                                                                               tor fenomene, întâmplări, fapte
                 Kurti ține în mod special să ne atragă atenția                DIVERSITATE (s.f.): capacitatea de
               ca nu cumva vreunul [...] dintre noi, ăștia mai                 a fi variat, felurit
               mici, [...] să cuteze să se cațere în copacul lui.
                                                                               COMUNITATE (s.f.): grup de oameni
                 —  Eei, te las și-n pomul meu să te urci                      cu interese, credințe sau norme de
               dacă-mi dai ceva din ce-o să capeți!                            viață comune


                                                                                O  comunitate etnică este al-
                                                                              cătuită din oamenii care, trăind în
                                                                              aceeași țară sau aceeași localitate,
                                             8. Imaginează-ți că ai ajuns pe   vorbesc aceeași limbă și au aceeași
                                             strada Cetății într-o zi de toam-  etnie, aceleași credințe, obiceiuri,
                                             nă târzie, când copiii sunt afară   valori.
                                             la joacă. Inventează un joc, pe    Diversitatea culturală din spa-
                                             care să îl jucați împreună, ale-  țiul românesc este determinată
                                             gând,  împreună  cu  profesorul   de faptul că aici trăiesc mai multe
                                             tău, în funcție de dificultate,   comunități etnice, care intră în
                                             unul dintre seturile de cerințe   contact și se influențează unele pe
                                             de mai jos.
                                                                              altele.
                                                                                Interferențele culturale ne
                                                                              îmbogățesc  cultural  și  ne  permit
         a. jocul durează minimum 10 minute;  a. jocul durează minimum 20 de minute;  să abordăm educația și societatea
         b. ai dreptul la doar zece reguli pentru a  b. jocul poate fi jucat fără cuvinte;  din perspectivă interculturală.
           explica acest joc;             c. jocul v-ar permite să promovați va-
         c. jocul v-ar permite să promovați ideea   lori precum încredere, prietenie și   Jocurile dintre copii nu țin cont
           de prietenie.                    bunătate.                         de barierele de etnie, limbă, obice-
                                                                              iuri, de aceea ele sunt moduri de
                                                                              a învăța despre  universalitatea
               MERGI MAI DEPARTE                                              valorilor: când observi jocurile

        9. Chestionar de buzunar. Ești reporter pentru revista școlii și realizezi     sau te joci cu copii din alte comu-
          o anchetă despre comunitățile în care trăiesc copii de etnii diferite. De   nități, găsești, dincolo de cuvinte,
          aceea, iei interviu colegului de bancă, ajutându-te de chestionarul de   un limbaj al prieteniei, al coope-
          mai jos. La finalul anchetei, prezintă rezultatele oral.            rării, al deschiderii spre lume.

                                      Întrebarea                               Da   Nu          Notițe
         1. În clasa ta există copii de alte etnii? Dacă da, notează din care anume.
         2. Ai vreun prieten de altă etnie decât tine? Dacă da, notează care anume.
         3. Știi vreun joc mai puțin obișnuit pe care ai putea să îl joci cu un copil de altă etnie?
         Dacă da, care anume?
         4. Ai fost vreodată în situația de a te juca  și cu copii cunoscuți întâmplător? Dacă da, ce
         v-ați jucat și cum te-ai simțit în timpul jocului?

             Provocare adresată întregii clase: utilizând o coală mare, scrieți și afișați în clasă o sinteză a rezultatelor
             anchetei de mai sus. Alegeți un titlu sugestiv pentru subiectul abordat.

                                                                                                            65
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72