Page 61 - romana_VI
P. 61
Lectură U2
Dănuț clipi, zâmbind. Sfoara curgea drept spre cer.
Zmeul se înălță deasupra satului, mai sus decât dealu-
rile, decât soarele, decât rândunelele. Copiii îl căutau cu
mâna streașină la ochi, cu degetul celeilalte întins.
— Uite-l, mă! izbucni un băiețel.
— Taci, măi! se răsti la el altul.
— Ci, măi? Ci?
— Sss! se-ncruntară ceilalți.
— Lasă, boierule, că ți-l muștruluiesc eu, îl liniști unul În tăcerea din nou limpezită, cerul torcea înăbușit.
8
din țărani, ștergându-i straiele de colb cu bătăi delicate, Dănuț pipăi sfoara ca pe tăișul unei săbii, cu vârful
9
ca pe un patrafir . vârfului degetelor.
10
— Vezi! Vezi! Dacă nu i-ați întins coada, suspină între- — Apucă zdravăn, boierule, că țin și eu...
tăiat Dănuț, abia stăpânindu-și lacrimile. — Mai lasă-l bădie!... Nu-l da jos, boierule! se rugară în
— Ia să vezi, boierule, numai să-l iei cu binișorul, cor copiii, când la țăran, când la Dănuț.
ș-ăl vezi că pornește! Așa-i și calu' nărăvaș!... Ia te uită — Eu zic să-l ducem în ogradă și să-l legăm.
mata!... Ș-ăl tragi... ș-ăl încerci, ș-ăl mai lași slobod... și — Sigur! Sigur! jubilă Dănuț, mai-mai să sară de gâtul
iar tragi hățu'... Ian auzi!... mântuitorului.
8 a muștrului (v.) – a struni, a instrui În frunte cu Dănuț, alaiul mărunților călăuzi până la
9 colb (s.n.) – praf poarta ogrăzii pasul înalt al zmeului... Ograda se umplu
10 patrafir (s.n.) – haină bisericească de zarvă: cânii hămăiau, slugile răsăreau din toate părțile.
EXPLOREAZĂ, APLICĂ și INTERPRETEAZĂ
1. Desenează pe caiet un romb, asemănător celui de mai jos.
Scrie, în fiecare dintre zonele rombului O idee reținută Ce ți-a
plăcut
o impresie după prima lectură:
De ce ți-a amintit O nelămurire
2. Selectează din text și transcrie fragmentele care sugerează:
• atitudinea respectuoasă a țăranilor față de fiul boierului;
• mândria și superioritatea lui Dănuț;
• gestul de consolare, din partea țăranilor, față de copil;
• bucuria copiilor, provocată de zmeul care și-a luat zborul.
3. Formulează o idee principală și trei idei secundare ale fragmentului final din text, care începe cu propoziția
„Dănuț clipi, zâmbind“.
4. Joc de rol. Preia rolul profesorului și explică colegilor care este diferența dintre:
• planul de idei și momentele subiectului;
• planul simplu și planul dezvoltat de idei.
5. Identifică momentele subiectului și asociază-le cu câte una dintre imaginile de mai jos. Ordonează imagi-
nile corespunzătoare fiecărui moment al subiectului.
1 2 3 4 5
59