Page 62 - romana_VI
P. 62
U2 Lectură
6. Imaginează-ți că ultimul enunț din deznodământ devine expozițiunea altui episod al narațiunii. Continuă
noul episod, adăugându-i intriga.
7. De ce nu acceptă Dănuț ușor sfaturile și ajutorul țăranilor? Selectează unul dintre răspunsurile de mai jos și
explică-ți alegerea, folosind ca dovadă o secvență din text.
a. Fiul boierului se consideră superior țăranilor, din punct de vedere social.
b. Dănuț se teme ca nu cumva ceilalți să nu-l considere încă mic și nepriceput.
c. Băiatul nu vrea ca oamenii mari să se amestece în jocul său.
d. Dănuț vrea să fie admirat de ceata de copii.
8. Jocul cu zmeul îi provoacă lui Dănuț sentimente diferite: tristețe, furie, frustrare, deznădejde, bucurie,
fericire. Asociază fiecărui sentiment al băiatului o acțiune care provoacă starea acestuia.
9. De ce jocul este o activitate plăcută pentru copil, chiar dacă este sursa unor sentimente mai puțin plăcute?
10. Transcrie pe caiet fragmentul de mai jos și subliniază cu roșu replicile personajelor și cu albastru interven-
țiile naratorului:
„— Lasă, boierule, că ți-l muștruluiesc eu, îl liniști unul din țărani, ștergându-i straiele de colb cu bătăi deli-
cate, ca pe un patrafir.
— Vezi! Vezi! Dacă nu i-ați întins coada, suspină întretăiat Dănuț, abia stăpânindu-și lacrimile.“
11. Răspunde la următoarele întrebări, pornind de la fragmentul scris la exercițiul anterior:
a. Cine sunt personajele care participă la dialog?
b. Ce informație transmite fiecare dintre vorbitori?
c. Care este rolul primei intervenții a naratorului? Dar al celei de-a doua?
d. Ce intonație și ce gesturi sugerează semnele de punctuație din ultima replică?
e. Ce roluri ale dialogului poți identifica în acest fragment?
12. Joc de rol. Pălăriile gânditoare
Alege-ți unul dintre rolurile de mai jos și rezolvă sarcina corespunzătoare, folosindu-te de informații pe
care le-ai aflat din textul citit. Jocul se poate relua, până când toți elevii sunt implicați.
Obiectivul Sensibilul Creativul
Explică regulile de lansare a Vorbește-le colegilor despre Propune colegilor idei de formă, cu-
zmeului, de care au ținut cont emoțiile pe care le au copi- loare, mărime neobișnuite ale zmeu-
copiii, în jocul lor. ii atunci când lansează un lui de hârtie.
zmeu.
Optimistul Analiticul Activul
Vorbește-le colegilor despre Prezintă, așa cum știi sau cum Prezintă-le colegilor o opinie despre
avantajele jocului de-a lansa- îți imaginezi, procesul de lan- confecționarea zmeielor din materi-
rea unui zmeu. sare a zmeului. ale neecologice și despre impactul
acestora asupra mediului.
MERGI MAI DEPARTE
Proiect individual. Poartă un dialog cu unul din membrii familiei tale despre jocul preferat în copilărie.
Pune-i întrebări despre reguli, jucători, locul în care se desfășoară, timpul necesar, condiții pentru a câștiga.
Prezintă colegilor jocul despre care ai aflat, sub forma unui poster. Colecționați prezentările într-un portofoliu
al clasei, cu titlul Jocuri de altădată.
60