Page 64 - romana_VI
P. 64

U2        Redactare





        6. Citește cele două texte și observă cum a procedat Nemecsek:

                      VORBIRE DIRECTĂ                        VORBIRE INDIRECTĂ
         Îi spuse lui Csele:                           Boka îi spuse lui Csele să o roage pe sora
         — Roag-o pe sora ta să facă până mâine alt steag.   lui să facă până a doua zi alt steag. Csele
         — Da, dar vezi, răspunse Csele, nu mai are pânză   i-a răspuns că sora lui nu mai are pânză
         verde.                                        verde, adăugând că a mai rămas doar
         Roşie a mai rămas, dar verde nu.              pânză roșie.

        7. Care sunt semnele de punctuație suprimate de Nemecsek?
        8.  Scrie  ce  transformări  sufe-
          ră verbul atunci când este           REȚINE
          trecut din vorbire directă în     Vorbirea  directă reprezintă reproducerea replicilor unei persoane/unui
          vorbire indirectă, ilustrân-  personaj, care, în scris, sunt marcate prin semne de punctuație specifice, pre-
          du-ți afirmația cu exemple    cum linia de dialog și ghilimelele.
          din notițele lui Nemecsek.     Vorbirea indirectă reprezintă relatarea spuselor unei persoane/unui personaj.
        9. Transformă vorbirea directă de mai jos în vorbire indirectă:
          „— Salut, îi răspunseră ei. Ce mai    Reguli de transformare a vorbirii directe în vorbire indirectă
        e nou? (...)                         • se păstrează cu fidelitate sensul cuvintelor;
          — Îngrozitor! izbucni el.          • se suprimă linia de dialog, semnul întrebării și semnul exclamării;
          — Ce?                              • se trec verbele de la persoana I sau persoana a II-a la persoana a III-a;
          — Teribil! N-o să mă credeți!...   • se folosesc verbe de declarație pentru a semnala replicile: a răspunde,
          — Dar despre ce vorbești?          a întreba, a constata, a confirma, a adăuga, a indica  etc. și se adaugă cu-
          — Áts Feri a fost aici! (...)      vinte de legătură, precum că, să, ca să, dacă, unde, când, care etc.
          — Nu-i adevărat, spuse Geréb. (...)  •  se elimină cuvintele reprezentând adresări directe (ex.: Dragule, măi,
          — Jur!                             Salut!), exclamațiile sau cele care  redau sunete din natură;
          — Nu jura, îl opri Boka.“
                                             • se elimină punctuația interogativă sau exclamativă.
               APLICĂ
        10. Trimite un e-mail unui prieten, în care să-i relatezi discuția din fragmentul de mai jos, transfomând repli-
            cile personajelor în vorbire indirectă.
          „— Salut! li se adresă Boka. 
          Kolnay înaintă câțiva pași: 
          — Am onoarea să vă raportez, spuse el, că am găsit portița deschisă. Și, după regulament, ea trebuie să fie
        zăvorâtă pe dinăuntru. 
          Boka îi aruncă o privire cercetătoare lui Nemecsek, care-l însoțea. [...]
          — Cine a intrat ultimul? 
          [...] Deodată, Nemecsek, luminat la față, strigă: 
          — Domnul comandant a intrat ultimul. 
          — Eu? 
          — Da. 
          Comandantul chibzui puțin, apoi spuse cu seriozitate: 
          — Ai dreptate. Am uitat să pun zăvorul. Locotenentul Geréb să-mi treacă numele în «cartea neagră».“

               MERGI MAI DEPARTE
        11. Concurs. Lucrați în perechi. Fiecare elev alcătuiește o listă cu verbe de declarație. Câștigă cel care găsește
            cât mai multe verbe.
        62
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69