Page 208 - romana_VI
P. 208
U6 Elemente de interculturalitate
frumoase, pline de aur, argint și pietre scumpe, cu de lapte bine rumenit, preparat cu hasmațuki, umplut
grădini și havuzuri. Zmeii sunt lacomi, deși sunt bo- cu castane coapte, cu șoriciul crăpat pe spinare, servit
gați, râvnesc totdeauna la bunurile cele mai de preț la tavă înconjurat de feliuțe străvezii de ridichi. Mi-
ale muritorilor. Orice zmeu are un buzdugan ferme- reasma aceasta nespus de îmbietoare e mai eficientă
cat, pe care poate să-l arunce cu putere, astfel încât decât flăcările, căci stârnește în stomacul voinicilor
să ajungă înaintea lui acasă. Buzduganul se izbește niște ghiorăieli atât de stridente, încât caii speriați îi
în poartă și în masă de trei ori, după care se agață azvârl din șei până-n nouri, de se fac mici-fărâmici.
singur într-un cui. Zmeii au în stăpânirea lor și alte Câinii de zmeu trăiesc în case comode, în care nu lip-
obiecte fermecate, cum ar fi biciul de foc care trans- sește niciodată biblioteca și salonul literar.
formă palatul într-un măr de aur, căciula care-l face Animicștiutorul. Focul pe care-l scoate pe nări nu
nevăzut pe cel care o poartă prin văzduh și altele arde, ci încălzește sufletele, umple inimile cu iubire.
asemenea. E motivul pentru care zmeii se tem de el mai mult
decât orice, căci nu pot supraviețui decât o dată unei
(Carmen Mihalache, Ana Pascu, Cosmin Manola- întâlniri cu el. A doua oară le pleznește și cea de-a
che, Ciprian Voicilă – Îngeri, zmei și joimărițe: doua inimă sub povara unei duioșii ucigătoare. […]
mitologie populară pe înțelesul copiilor, fragmente). Nenumărate vorbe de înțelepciune îi sunt atribuite.
(Mircea Cărtărescu – Enciclopedia zmeilor, fragmente)
4. Discutați în perechi despre notițele de lectură realizate la exercițiul
3. Stabiliți împreună două aspecte neobișnuite, două informații care REȚINEȚI
au contrazis ceea ce știați despre zmei. Prezentați aceste aspecte în
fața clasei. ZMEU, zmei (s.m.) – 1. (În
mitologia populară românească)
5. Alcătuiește o listă a diferențelor pe care le observi între cele două Personaj reprezentând întruchi-
fragmente de text de mai sus, referitor la organizarea informației, parea fabuloasă a forțelor răului.
la intențiile autorilor, la scopul pe care crezi că îl are fiecare din- Fig. Erou, viteaz. ◊ Expr. A se
tre pasaje. lupta ca un zmeu = a se lupta
vitejește. Fig. Cal focos și aprig.
6. Care dintre tipurile de zmei din galeria scriitorului Mircea Cărtă- 2. Balaur.
rescu ți-a atras cel mai mult atenția? Prezintă-l în câteva enunțuri,
motivându-ți opțiunea. Zmeul este o făptură de
Compară cele trei tipuri de zmei din Enciclopedia zmeilor și rezolvă ce- basm, o creatură a cărei existen-
rințele de mai jos: ță este strâns legată de viziunea
omului din popor asupra vieții.
a. Prin ce se aseamănă acești zmei? Basmele, ca texte aparținând
b. Identifică un aspect comportamental comun celor trei tipuri de culturii populare, au repre-
zmei, care îi diferențiază de zmeul din basmele populare. zentat, dintotdeauna, căi de a
c. Ce valoare umană se desprinde din acest aspect comportamental transmite de la o generație la
comun? alta atât obiceiuri strâns legate
de viața omului, cât și valori, mo-
7. Compară, folosind cunoștințele tale anterioare sau dobândite în dele de urmat sau antimodele.
cursul acestei unități, zmeul și balaurul și stabilește, într-o diagra- Iată, pe scurt, câteva dintre cele
mă Venn, asemănări și diferențe între aceste făpturi. mai cunoscute făpturi de basm,
în asociere cu semnificațiile aces-
tora sau cu valorile pe care le
transmit:
206

