Page 208 - romana_VI
P. 208

U6        Elemente de interculturalitate





        frumoase, pline de aur, argint și pietre scumpe, cu  de lapte bine rumenit, preparat cu hasmațuki, umplut
        grădini și havuzuri. Zmeii sunt lacomi, deși sunt bo-  cu castane coapte, cu șoriciul crăpat pe spinare, servit
        gați, râvnesc totdeauna la bunurile cele mai de preț  la tavă înconjurat de feliuțe străvezii de ridichi. Mi-
        ale muritorilor. Orice zmeu are un buzdugan ferme-  reasma aceasta nespus de îmbietoare e mai eficientă
        cat, pe care poate să-l arunce cu putere, astfel încât  decât flăcările, căci stârnește în stomacul voinicilor
        să ajungă înaintea lui acasă. Buzduganul se izbește  niște ghiorăieli atât de stridente, încât caii speriați îi
        în poartă și în masă de trei ori, după care se agață  azvârl din șei până-n nouri, de se fac mici-fărâmici.
        singur într-un cui. Zmeii au în stăpânirea lor și alte  Câinii de zmeu trăiesc în case comode, în care nu lip-
        obiecte fermecate, cum ar fi biciul de foc care trans-  sește niciodată biblioteca și salonul literar.
        formă palatul într-un măr de aur, căciula care-l face   Animicștiutorul. Focul pe care-l scoate pe nări nu
        nevăzut pe cel care o poartă prin văzduh și altele  arde, ci încălzește sufletele, umple inimile cu iubire.
        asemenea.                                           E motivul pentru care zmeii se tem de el mai mult
                                                            decât orice, căci nu pot supraviețui decât o dată unei
            (Carmen Mihalache, Ana Pascu, Cosmin Manola-    întâlniri cu el. A doua oară le pleznește și cea de-a
               che, Ciprian Voicilă – Îngeri, zmei și joimărițe:  doua inimă sub povara unei duioșii ucigătoare. […]
          mitologie populară pe înțelesul copiilor, fragmente).  Nenumărate vorbe de înțelepciune îi sunt atribuite.
                                                             (Mircea Cărtărescu – Enciclopedia zmeilor, fragmente)

        4. Discutați în perechi despre notițele de lectură realizate la exercițiul
          3. Stabiliți împreună două aspecte neobișnuite, două informații care        REȚINEȚI
          au contrazis ceea ce știați despre zmei. Prezentați aceste aspecte în
          fața clasei.                                                           ZMEU, zmei (s.m.) – 1. (În
                                                                                 mitologia populară românească)
        5. Alcătuiește o listă a diferențelor pe care le observi între cele două   Personaj reprezentând întruchi-
          fragmente de text de mai sus, referitor la organizarea informației,    parea fabuloasă a forțelor răului.
          la intențiile autorilor, la scopul pe care crezi că îl are fiecare din-  Fig. Erou, viteaz. ◊ Expr. A se
          tre pasaje.                                                            lupta ca un zmeu = a se lupta
                                                                                 vitejește. Fig. Cal focos și aprig.
             6. Care dintre tipurile de zmei din galeria scriitorului Mircea Cărtă-  2. Balaur.
             rescu ți-a atras cel mai mult atenția? Prezintă-l în câteva enunțuri,
          motivându-ți opțiunea.                                                 Zmeul este o  făptură de
        Compară cele trei tipuri de zmei din Enciclopedia zmeilor și rezolvă ce-  basm, o creatură a cărei existen-
        rințele de mai jos:                                                    ță este strâns legată de viziunea
                                                                               omului din popor asupra vieții.
          a. Prin ce se aseamănă acești zmei?                                  Basmele, ca  texte  aparținând
          b. Identifică un aspect comportamental comun celor trei tipuri de    culturii  populare, au repre-
             zmei, care îi diferențiază de zmeul din basmele populare.         zentat,  dintotdeauna,  căi de a
          c. Ce valoare umană se desprinde din acest aspect comportamental     transmite de la o generație la
             comun?                                                            alta atât obiceiuri strâns legate
                                                                               de viața omului, cât și valori, mo-
        7.  Compară,  folosind  cunoștințele  tale  anterioare  sau  dobândite  în   dele de urmat sau antimodele.
          cursul acestei unități, zmeul și balaurul și stabilește, într-o diagra-  Iată, pe scurt, câteva dintre cele
          mă Venn, asemănări și diferențe între aceste făpturi.                mai cunoscute făpturi de basm,
                                                                               în asociere cu semnificațiile aces-
                                                                               tora sau cu valorile pe care le
                                                                               transmit:


        206
   203   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213