Page 210 - romana_VI
P. 210

U6        Limba română





                                                                                            Adverbul
                                                                         — Alex merge
                                                                       frumos pe bicicletă!
               PREGĂTEȘTE-TE
                                                                         — Și are
        1. Observă ce parte de vorbire determină cuvântul frumos         un tricou
                                                                             din
          în cele două afirmații.                                         frumos!
        2. Precizează ce arată acest cuvânt în fiecare dintre cele
          două enunțuri.


               EXPLOREAZĂ
        3. Rescrie enunțurile de mai jos, utilizând verbele la
          numărul plural.
          • Ai pășit ușor prin cameră.      • A fost un exercițiu ușor.
        4. Notează în caiet cuvântul care, în urma transformării enunțurilor, nu și-a schimbat forma.

        5. Notează pe cine determină cuvântul transcris la exercițiul anterior.

                 REȚINE
          Adverbul este partea de vorbire neflexibilă care arată o trăsătură (referitoare la mod, loc sau timp) a unei acțiuni,
          a unei stări sau a unei însușiri.
          Se subordonează unui verb, unui adjectiv sau altui adverb.
          Fiind o parte de vorbire neflexibilă, adverbul este invariabil.

               APLICĂ
        6. Transcrie exercițiul în caiet și bifează caseta corespunzătoare părții de vorbire subliniate:
                                                                               Adverb       Adjectiv
          a) Iarna, muntele oferă un peisaj încântător.
          b) Profesorul predă încântător literatura română.
          c) Apa izvoarelor este albastră și limpede ca oglinda.
          d) Profesoara ne-a explicat limpede trăsăturile adverbului.
          e) Bluza era confecționată dintr-un material delicat.
          f) Băiatul se purta delicat cu bunica lui.
        7. Scrie, pe caiet, părțile de vorbire pe care le determină adjectivele și adverbele de mai sus.


               EXPLOREAZĂ
        8. Formulează întrebări potrivite la care să răspundă fiecare dintre cuvintele indicate prin scriere cu caractere
          italice:
          Ieri, devreme, am plecat să ne plimbăm cu bicicletele. Afară vremea era destul de caldă. Soarele
        strălucea intens. Vântul adia foarte ușor. Deși nu eram slab pregătiți, tata a început să peda-
        leze suficient de repede încât să ne depășească pe toți.  Mama a pornit greu. Alex s-a
        descurcat excelent. Astăzi vom repeta experiența fiindcă ne-a plăcut mult plimbarea.
        Acum avem un nou tovarăș de aventură: cățelul Bino. S-a strecurat încet prin poarta
        întredeschisă și a venit degrabă după noi. Mereu merge în fața noastră. Mama îl
        strigă uneori. Niciodată nu aleargă departe de noi. Altfel, cred că s-ar rătăci lesne.

        208
   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214   215