Page 209 - romana_VI
P. 209

Elemente de interculturalitate               U6




        8. Alcătuiește, pentru fiecare dintre fragmentele-suport A și B,   •  Făt-Frumos – model al frumuseții
          câte o listă a trăsăturilor zmeului, așa cum reies din text. Vei   masculine, reprezentând în plan valoric
          sublinia  cu  două  culori  distincte,  la  alegerea  ta,  calitățile,     binele, curajul, vitejia, cinstea, credința în
          respectiv defectele zmeului.                                  victorie;

          • Provocări: Discutați despre trăsăturile pe care v-a fost dificil   • Ileana Cosânzeana – model al fru-
          să le încadrați drept calități/defecte, tocmai pentru că pot de-  museții feminine, reprezentând binele,
          termina formularea unor puncte de vedere opuse.               bunătatea, generozitatea, istețimea;
          • Aduceți argumente în favoarea următoarelor idei:              •  Sfintele zilelor – personificări ale

          1)  Enciclopedia zmeilor, în ciuda titlului, nu este un text   îndemnului de a-ți respecta munca și
          non-literar;                                                  semenii;
          2) Mircea Cărtărescu privește cu umor aceste făpturi de basm.   •  Alte făpturi cu puteri supranatu-
                                                                        rale – în plan valoric pot sublinia ideea
               APLICĂ                                                   de sprijin, prietenie, importanța recom-
                                                                        pensării binelui (zâne, cai năzdrăvani
        9. Colecția mea de zmei. Vei alcătui un portofoliu menit să pre-  și alte  făpturi care dăruiesc obiecte
          zinte aceste făpturi fabuloase.                               magice) sau avertismente asupra nevoii
          Prezintă, sub forma unei liste (însoțite de citate semnificative   de a ne înfrunta fricile (zmeii, căpcău-
        din textele alese), atributele zmeilor, cu ce se îndeletnicesc aceș-  nii, alte ființe fabuloase negative).
        tia, unde trăiesc, care sunt armele lor și cu cine se confruntă în
        poveștile citite de tine. Utilizează textul A de mai sus, defințiile
        din DEX și/sau prezentarea zmeilor în diverse basme populare.
          Ilustrează printr-o schiță/un desen/un colaj/o bandă desenată o scenă de luptă dintr-unul din basmele
        alese ca suport. Evidențiază ce simbolizează zmeii și compară-i cu ipostazele menționate în această lecție.
          • Provocări: Creează, pentru portofoliul tău, o ilustrație potrivită uneia dintre cele trei categorii de zmei
        extrase din Enciclopedia zmeilor de Mircea Cărtărescu.
          • Pornind de la unul dintre basmele citite, scrie, pentru portofoliul tău, o poveste în care zmeul devine
        personaj pozitiv.


        10. Autoevaluare. Completează, în caiet, următoarele afirmații:
            Din ceea ce am aflat în această lecție:
            - cel mai interesant mi s-a părut ..........;
            - cel mai important aspect ar fi ..........;
            - cel mai mult mi-a plăcut activitatea..........;
            - mi-ar plăcea să mai .......... .



               MERGI MAI DEPARTE

        11. Alegeți, împreună cu profesorul vostru, cele mai interesante
            piese din portofoliile voastre cu zmei pentru a alcătui o co-
            lecție de folclor a clasei, pe care să o oferiți, prin e-mail, ca re-
            sursă de curs, echipei care gestionează cursul opțional „Lim-
            bă, cultură și civilizație românească“ (la adresa contact@lccr.
            ro), adresat elevilor români din alte țări.

                                                                                                           207
   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214