Page 209 - romana_VI
P. 209
Elemente de interculturalitate U6
8. Alcătuiește, pentru fiecare dintre fragmentele-suport A și B, • Făt-Frumos – model al frumuseții
câte o listă a trăsăturilor zmeului, așa cum reies din text. Vei masculine, reprezentând în plan valoric
sublinia cu două culori distincte, la alegerea ta, calitățile, binele, curajul, vitejia, cinstea, credința în
respectiv defectele zmeului. victorie;
• Provocări: Discutați despre trăsăturile pe care v-a fost dificil • Ileana Cosânzeana – model al fru-
să le încadrați drept calități/defecte, tocmai pentru că pot de- museții feminine, reprezentând binele,
termina formularea unor puncte de vedere opuse. bunătatea, generozitatea, istețimea;
• Aduceți argumente în favoarea următoarelor idei: • Sfintele zilelor – personificări ale
1) Enciclopedia zmeilor, în ciuda titlului, nu este un text îndemnului de a-ți respecta munca și
non-literar; semenii;
2) Mircea Cărtărescu privește cu umor aceste făpturi de basm. • Alte făpturi cu puteri supranatu-
rale – în plan valoric pot sublinia ideea
APLICĂ de sprijin, prietenie, importanța recom-
pensării binelui (zâne, cai năzdrăvani
9. Colecția mea de zmei. Vei alcătui un portofoliu menit să pre- și alte făpturi care dăruiesc obiecte
zinte aceste făpturi fabuloase. magice) sau avertismente asupra nevoii
Prezintă, sub forma unei liste (însoțite de citate semnificative de a ne înfrunta fricile (zmeii, căpcău-
din textele alese), atributele zmeilor, cu ce se îndeletnicesc aceș- nii, alte ființe fabuloase negative).
tia, unde trăiesc, care sunt armele lor și cu cine se confruntă în
poveștile citite de tine. Utilizează textul A de mai sus, defințiile
din DEX și/sau prezentarea zmeilor în diverse basme populare.
Ilustrează printr-o schiță/un desen/un colaj/o bandă desenată o scenă de luptă dintr-unul din basmele
alese ca suport. Evidențiază ce simbolizează zmeii și compară-i cu ipostazele menționate în această lecție.
• Provocări: Creează, pentru portofoliul tău, o ilustrație potrivită uneia dintre cele trei categorii de zmei
extrase din Enciclopedia zmeilor de Mircea Cărtărescu.
• Pornind de la unul dintre basmele citite, scrie, pentru portofoliul tău, o poveste în care zmeul devine
personaj pozitiv.
10. Autoevaluare. Completează, în caiet, următoarele afirmații:
Din ceea ce am aflat în această lecție:
- cel mai interesant mi s-a părut ..........;
- cel mai important aspect ar fi ..........;
- cel mai mult mi-a plăcut activitatea..........;
- mi-ar plăcea să mai .......... .
MERGI MAI DEPARTE
11. Alegeți, împreună cu profesorul vostru, cele mai interesante
piese din portofoliile voastre cu zmei pentru a alcătui o co-
lecție de folclor a clasei, pe care să o oferiți, prin e-mail, ca re-
sursă de curs, echipei care gestionează cursul opțional „Lim-
bă, cultură și civilizație românească“ (la adresa contact@lccr.
ro), adresat elevilor români din alte țări.
207

