Page 204 - romana_VI
P. 204
U6 Redactare
Textul descriptiv
PREGĂTEȘTE-TE
1. Vrăjitorul este adesea un personaj de film. Prezintă oral un astfel de
personaj. Oferă cât mai multe detalii despre vârstă, înfățișare, vesti-
mentație, mediul în care trăiește.
EXPLOREAZĂ
2. Citește fragmentul de mai jos, din Mitologie română de Romulus Vulcănescu.
La înfățișare solomonarii aduc a uriași sălbatici. Au Cuptor, atârnă de gât o toacă mică de lemn, simbol al
chica roșcovană, zbârlită și aspră ca de porc, cu ochii declanșării furtunilor. Când bate din toacă, toate spi-
bulbucați și sângeroși, trupul păros, au cozi de pene ritele elementare ale furtunii, Vântoasele și Ropotine-
la subțioară și noada terminată într-o codiță. le, încep să se foiască în văzduh.
Îmbrăcămintea lor este trențăroasă și murdară. Numărul celor ce trebuie să devină solomonari e limi-
Poartă țundre albe, peste care atârnă traiste, în care tat, când la șapte, când la nouă. Așa că trierea lor este
1
țin unelte magice, o toporișcă de fier descântată, un extrem de riguroasă. Școala de solomonie este instala-
frâu din coajă de mesteacăn, o carte de înțelepciune, tă într-o văgăună sau peșteră inaccesibilă oamenilor de
un fel de pravilă de divinație . Sub cele șapte piepta- rând. Aici copiii aleși erau inițiați stând pe o piatră de
3
2
re pe care nu le leapădă niciodată, nici pe căldura lui moară, legată cu un fir de ață de tavanul peșterii.
1 țundră (s.f.) – haină țărănească, largă și lungă până la genunchi
2 pravilă (s.f.) – lege
3 divinație (s.f.) – ghicirea viitorului
3. Transcrie, în organizatorul de mai jos, secvențe corespunzătoare imaginii
de ansamblu, precum și detaliilor care compun imaginea unui solomonar. REȚINE
Adjectivul Descrierea este prezentarea
trăsăturilor unui obiect (ființă,
spațiu, fenomene, lucru etc.)
chip vestimentație statură În funcție de temă, descrie-
............................. ............................. ............................. rea poate fi:
............................. ............................. ............................. • de tip portret (prezintă
personaje);
4. Redactează o descriere de 70-100 de cuvinte, în care să prezinți școala de • de tip tablou (prezintă
solomonărie. În descrierea ta, ține cont de informațiile din text: spații).
• școala se află departe de privirea oamenilor, într-o peșteră; În funcție de limbaj, descrie-
• la școală se ajunge cu greutate, printr-o pădure; rea poate fi:
• numărul elevilor este foarte mic; • literară (realizată într-un
• materialele didactice sunt specifice materiilor predate. limbaj expresiv);
• nonliterară (realizată în-
5. Intră în pielea personajului. Imaginează-ți că ești unul dintre copiii supuși tr-un limbaj fără mărci ale
inițierii, la care se referă ultimul enunț al textului. Descrie, în 50-60 de cu- expresivității).
vinte, emoțiile pe care le trăiești la prima întâlnire cu această experiență
neobișnuită.
202

