Page 204 - romana_VI
P. 204

U6        Redactare





                                                 Textul descriptiv



               PREGĂTEȘTE-TE
        1. Vrăjitorul este adesea un personaj de film. Prezintă oral un astfel de
          personaj. Oferă cât mai multe detalii despre vârstă, înfățișare, vesti-
          mentație, mediul în care trăiește.


               EXPLOREAZĂ
        2. Citește fragmentul de mai jos, din Mitologie română de Romulus Vulcănescu.

          La înfățișare solomonarii aduc a uriași sălbatici. Au  Cuptor, atârnă de gât o toacă mică de lemn, simbol al
        chica roșcovană, zbârlită și aspră ca de porc, cu ochii  declanșării furtunilor. Când bate din toacă, toate spi-
        bulbucați și sângeroși, trupul păros, au cozi de pene  ritele elementare ale furtunii, Vântoasele și Ropotine-
        la subțioară și noada terminată într-o codiță.         le, încep să se foiască în văzduh.
          Îmbrăcămintea lor este trențăroasă și murdară.      Numărul celor ce trebuie să devină solomonari e limi-
        Poartă țundre  albe, peste care atârnă traiste, în care  tat, când la șapte, când la nouă. Așa că trierea lor este
                     1
        țin unelte magice, o toporișcă de fier descântată, un  extrem de riguroasă. Școala de solomonie este instala-
        frâu din coajă de mesteacăn, o carte de înțelepciune,  tă într-o văgăună sau peșteră inaccesibilă oamenilor de
        un fel de pravilă  de divinație . Sub cele șapte piepta-  rând. Aici copiii aleși erau inițiați stând pe o piatră de
                                    3
                       2
        re pe care nu le leapădă niciodată, nici pe căldura lui  moară, legată cu un fir de ață de tavanul peșterii.
        1   țundră (s.f.) – haină țărănească, largă și lungă până la genunchi
        2   pravilă (s.f.) – lege
        3   divinație (s.f.) – ghicirea viitorului

        3. Transcrie, în organizatorul de mai jos, secvențe corespunzătoare imaginii
          de ansamblu, precum și detaliilor care compun imaginea unui solomonar.           REȚINE


                                        Adjectivul                                 Descrierea este prezentarea
                                                                                   trăsăturilor unui obiect (ființă,
                                                                                   spațiu, fenomene, lucru etc.)
                        chip          vestimentație         statură                În funcție de temă, descrie-
                    .............................   .............................   .............................   rea poate fi:
                    .............................  .............................  .............................  •  de tip portret (prezintă
                                                                                    personaje);
        4. Redactează o descriere de 70-100 de cuvinte, în care să prezinți școala de   •  de tip tablou (prezintă
          solomonărie. În descrierea ta, ține cont de informațiile din text:        spații).
          • școala se află departe de privirea oamenilor, într-o peșteră;          În funcție de limbaj, descrie-
          • la școală se ajunge cu greutate, printr-o pădure;                      rea poate fi:
          • numărul elevilor este foarte mic;                                       •  literară (realizată într-un
          • materialele didactice sunt specifice materiilor predate.                limbaj expresiv);
                                                                                    •  nonliterară  (realizată  în-
        5. Intră în pielea personajului. Imaginează-ți că ești unul dintre copiii supuși   tr-un limbaj fără mărci ale
          inițierii, la care se referă ultimul enunț al textului. Descrie, în 50-60 de cu-  expresivității).
          vinte, emoțiile pe care le trăiești la prima întâlnire cu această experiență
          neobișnuită.

        202
   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209