Page 212 - romana_VI
P. 212
U6 Limba română
Adverbul. Gradele de comparație.
Funcții sintactice
PREGĂTEȘTE-TE
1. Elevii clasei a șasea sunt la repetițiile unei scenete.
Identifică toate adverbele din dialogul acestora cu
profesoara:
Vlad: Azi m-am descurcat cel mai puțin bine dintre
toți colegii. Ioana a interpretat perfect, m-a surprins
iarăși!
Profesoara: Eu v-am urmărit atent pe toți și ai inter-
pretat foarte bine rolul, Vlad!
Poftim acest coif, Alex! Ți-l așezi imediat pe cap, apoi intri în scenă. Acum ți-ai întregit ținuta.
Alex: Astfel mă va ajuta mult în interpretare și sper să joc la fel de bine ca ieri.
Profesoara: Am încredere în toți. Vă descurcați minunat!
EXPLOREAZĂ
2. Alex își apreciază diferit interpretarea față de Vlad. Care este diferența între gradul de realizare a acțiunii
despre care este vorba în replicile băieților?
3. Cum își apreciază Vlad interpretarea? La ce grad de comparație se folosește adverbul?
4. Care dintre adverbele folosite exprimă gradul superlativ absolut la care se realizează acțiunea?
REȚINE
Gradele de comparație ale adverbului
pozitiv bine
de superioritate: mai bine
comparativ de inferioritate: mai puțin bine
de egalitate: la fel de/ tot atât de bine
relativ: de superioritate: cel mai bine
superlativ de inferioritate: cel mai puțin bine
absolut: de superioritate: foarte bine
de inferioritate: foarte puțin bine
Nu toate adverbele au grad de comparație, de exemplu: aici, mâine, ulterior, numai etc.
APLICĂ
5. Transcrie în caiet enunțurile și completează spațiile libere cu termenul potrivit pentru a întregi gradul de
comparație corespunzător adverbului dat:
a) Sari mai sus! − Sari la fel de sus! – Sari sus!
b) Ne asculta foarte atent. − Ne asculta atent.
c) Lucrează cel greu. − Lucrează puțin greu.
6. Identifică în dialogul elevilor și al profesoarei, de la exercițiul 1, adverbe fără grade de comparație.
210

