Page 213 - romana_VI
P. 213

Limba română           U6




        7. Transcrie tabelul în caiet și grupează adverbe din textul de mai jos, în funcție de gradul de comparație.
          Știa exact modul de desfășurare a evenimentelor pentru că avea un program pe care și-l stabilise foarte bine
        ieri. Se va trezi foarte devreme poimâine și atunci va porni degrabă la drum. Presupunea că va merge la fel de
        anevoie ca odinioară, poate chiar mai anevoie din cauza vremii. Afară era frig. Totuși, el nu înainta mai puțin
        decât de obicei, întrucât mergea foarte aproape de potecă. Gândul că va ajunge înainte îl motiva puternic. Se
        echipase cel mai puțin bine dintre toți, fiindcă uitase acasă un rucsac. Cu toate acestea, intuia cel mai bine că
        avea șanse mari de a parcurge traseul mai rapid decât ceilalți.

         pozitiv              comparativ                                     superlativ
                de superioritate de egalitate de inferioritate   relativ                     absolut
                                                       de superioritate  de inferioritate  de superioritate  de inferioritate



        8. Notează în caiet adverbele fără grade de comparație din textul de mai sus.

               EXPLOREAZĂ

        9. Transcrie în caiet propozițiile de mai jos și asociază fiecărui adverb subliniat întrebările corespunzătoare
            pentru stabilirea funcțiilor sintactice:
            a) Toți colegii s-au așezat aici.              1. Cum se deplasa?
            b) Bunica se deplasa agale.                    2. Când nu vine?
            c) Nu vine curând.                     3. Unde s-au așezat?

        10. Numește funcțiile sintactice potrivite pentru întrebările de mai sus.

                 REȚINE
            Adverbul poate îndeplini următoarele funcții sintactice:
            • circumstanțial de mod (cum?): Bunica merge alene. Profesorul vorbește repede.
            • circumstanțial de timp (când?): Alex ajunge mâine. Ina pleacă azi.
            • circumstanțial de loc (unde?): Musafirii sunt înăuntru. Am pus cartea acolo.
            Câteva adverbe care nu se pot folosi, de obicei, decât în anumite combinații, nu au funcție sintactică: cam, chiar,
          mai, măcar, nu, numai, prea etc.
            Exemplu: Știu doar o poezie.

               APLICĂ

        11. Stabilește funcția sintactică a adverbelor din versurile de mai jos:
            „În cuibul de-argilă, subt streșini,
            stau puii – ghirlandă
            de capete. Hei, departe ei cată,
            departe în landă. […]
            Pe marginea cuibului
            șase guri deodată
            c-un pocnet corola-și deschid.
            Astfel răsfrânge un zid
            ecoul târziu al Genezei!”
                       (Lucian Blaga, Cuib de rândunică)

                                                                                                           211
   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218