Page 205 - romana_VI
P. 205

Redactare        U6




        Jurnalul. Scrisoarea. Blogul. E-mailul
                                                             E-mailul


               PREGĂTEȘTE-TE
          Capsula timpului. Imaginați-vă că veți îngropa în grădina școlii
        o capsulă cu un mesaj ce urmează să fie citit la întâlnirea clasei
        după 30 de ani de la absolvire. Concepeți împreună, oral, schi-
        ța unui text colectiv pe care v-ar plăcea să îl depuneți în această
        capsulă. Referiți-vă la cele mai importante momente ale acestui
        an școlar.

          Lumea în cuvinte pe hârtie. Jurnalul. Scrisoarea

               EXPLOREAZĂ
        1. Citește fila de jurnal alăturată scrisă de Theodora și ilustrată
           de Ștefana, două eleve participante la Școala Solomonarilor lui
           Solomon Marcus, organizată la Cluj-Napoca. Formulează răs-
           punsuri, în câte un enunț, pentru toate sarcinile de mai jos:
           a. Când a fost scris acest text?
           b. Care este persoana la care sunt folosite verbele și pronu-
           mele?
           c. Ce se întâmplă în ziua respectivă?
           d. Ce sentimente a notat Theodora, în legătură cu evenimen-
           tele consemnate?

        2. Alcătuiește orarul zilei Theodorei, așa cum reiese el din note-
           le de jurnal.

        3. Scrie un enunț în care să explici punctuația exclamativă folo-
           sită de diaristă.


                  REȚINE
          Jurnalul cuprinde întâmplările de peste zi, care sunt importante pentru autor, numit diarist. Accentul este pus
          pe emoții și sentimente, de obicei ordinea întâmplărilor fiind aceea pe care o dorește cel ce notează. Jurnalul se
          alcătuiește din fragmente care pot să nu aibă legătură între ele.
          La începutul fragmentelor de jurnal, apare, de obicei, data la care sunt scrise (uneori și locul). Întrucât, de multe
          ori, jurnalul nu este scris pentru un public, el permite o prezentare mai liberă a gândurilor și a emoțiilor.



        4. Alcătuiește o pagină de jurnal în care se notezi ce s-a întâmplat astăzi. Ghidează-te după reperele de mai jos:
           a) Care a fost cea mai puternică emoție a zilei?  d) Ai fi vrut ca persoanele din jurul tău să procedeze
           b) Ce eveniment poți asocia cu această emoție?   diferit în anumite momente?
           c) Ce lucruri neașteptate s-au petrecut azi?

        5. Scrie o scrisoare, de 70-100 de cuvinte, în care să îți imaginezi că ești Theodora/Theodor și îți anunți părinții
           că ai ajuns cu bine la Școala Solomonarilor de la Cluj-Napoca.

                                                                                                           203
   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209   210