Page 205 - romana_VI
P. 205
Redactare U6
Jurnalul. Scrisoarea. Blogul. E-mailul
E-mailul
PREGĂTEȘTE-TE
Capsula timpului. Imaginați-vă că veți îngropa în grădina școlii
o capsulă cu un mesaj ce urmează să fie citit la întâlnirea clasei
după 30 de ani de la absolvire. Concepeți împreună, oral, schi-
ța unui text colectiv pe care v-ar plăcea să îl depuneți în această
capsulă. Referiți-vă la cele mai importante momente ale acestui
an școlar.
Lumea în cuvinte pe hârtie. Jurnalul. Scrisoarea
EXPLOREAZĂ
1. Citește fila de jurnal alăturată scrisă de Theodora și ilustrată
de Ștefana, două eleve participante la Școala Solomonarilor lui
Solomon Marcus, organizată la Cluj-Napoca. Formulează răs-
punsuri, în câte un enunț, pentru toate sarcinile de mai jos:
a. Când a fost scris acest text?
b. Care este persoana la care sunt folosite verbele și pronu-
mele?
c. Ce se întâmplă în ziua respectivă?
d. Ce sentimente a notat Theodora, în legătură cu evenimen-
tele consemnate?
2. Alcătuiește orarul zilei Theodorei, așa cum reiese el din note-
le de jurnal.
3. Scrie un enunț în care să explici punctuația exclamativă folo-
sită de diaristă.
REȚINE
Jurnalul cuprinde întâmplările de peste zi, care sunt importante pentru autor, numit diarist. Accentul este pus
pe emoții și sentimente, de obicei ordinea întâmplărilor fiind aceea pe care o dorește cel ce notează. Jurnalul se
alcătuiește din fragmente care pot să nu aibă legătură între ele.
La începutul fragmentelor de jurnal, apare, de obicei, data la care sunt scrise (uneori și locul). Întrucât, de multe
ori, jurnalul nu este scris pentru un public, el permite o prezentare mai liberă a gândurilor și a emoțiilor.
4. Alcătuiește o pagină de jurnal în care se notezi ce s-a întâmplat astăzi. Ghidează-te după reperele de mai jos:
a) Care a fost cea mai puternică emoție a zilei? d) Ai fi vrut ca persoanele din jurul tău să procedeze
b) Ce eveniment poți asocia cu această emoție? diferit în anumite momente?
c) Ce lucruri neașteptate s-au petrecut azi?
5. Scrie o scrisoare, de 70-100 de cuvinte, în care să îți imaginezi că ești Theodora/Theodor și îți anunți părinții
că ai ajuns cu bine la Școala Solomonarilor de la Cluj-Napoca.
203

