Page 201 - romana_VI
P. 201
Lectură U6
Matthew K. Cross este scriitor cu reputație internațio- REȚINE
nală, specialist în procese și experiențe de învățare care Textul argumentativ este un text
stimulează creativitatea și inovația.
Textul reprodus mai sus a fost publicat în revista „Cariere“ nonliterar care susține cu ajutorul
din 14 august 2019. unor argumente un punct de vedere,
cu scopul de a convinge receptorul
de validitatea opiniei exprimate. Părți-
APLICĂ le textului argumentativ sunt:
1. După lectura textului de mai sus, completează un jurnal de lectură A. Introducere: cuprinde ipoteza,
cu trei rubrici: teza sau problema formulată ca un
Informații pe care le consideri adevărate; adevăr care urmează a fi argumentat.
x Informații cu care nu ești de acord; Opinia este introdusă de cuvinte pre-
? Informații pe care nu le-ai înțeles/despre care vrei să afli mai multe. cum: „consider că“, „cred că“, „în opinia
Compară jurnalul tău cu al colegilor. Cum explici asemănările? mea“, „din punctul meu de vedere“.
Dar diferențele?
B. Cuprins: include argumente care
2. Cu ce scop crezi că a scris autorul acest text? Alege pentru fiecare susțin punctul de vedere formulat în
dintre propunerile de mai jos câte o dovadă din text: ipoteză.
a) a convinge; b) a informa; c) a sensibiliza, a emoționa. Argumentele pot fi obiective (fapte,
3. Transcrie enunțul în care autorul formulează opinia pe care o argu- dovezi, informații exacte, verificabile)
mentează ulterior. sau subiective (convingeri persona-
le, idei, impresii).
4. Ce timp verbal este folosit în formularea ipotezei?
Argumentele convingătoare vor fi
5. Care crezi că este atitudinea autorului față de opinia formulată în însoțite de exemple. Se folosesc co-
ipoteză. Alege una dintre variantele de mai jos sau formulează alta: nectori ca „de exemplu“, „bunăoară“,
a) Autorul este sigur, convingător, deoarece este pregătit să aducă „de pildă“ etc.
dovezi din „viața” sa, adică din trecutul și prezentul său; C. Încheiere: un enunț cu valoarea
b) Autorul nu este credibil, pentru că vorbește doar despre viața sa. unei concluzii (o reluare nuanțată a
6. Un prim argument pentru rolul cărților este că acestea au fost ca opiniei), ținând cont de argumente-
niște prieteni și „portaluri” către lumi necunoscute. Ce evenimente le aduse. Concluzia este anunțată de
din viața lui aduce ca exemplu pentru a convinge de acest rol? conectori ca „în concluzie“ sau „prin
7. Identifică al doilea argument din text. urmare“.
8. Formulează, în câte un enunț sintetic, asertiv, al treilea și al patrulea argument despre rolul cărților.
9. Ce fel de argumente sunt cele aduse de autor: subiective sau obiective? Motivează-ți răspunsul.
10. Care sunt cele două roluri majore ale cărților despre care vorbește autorul în concluzie?
11. Formulează un argument și un exemplu propriu pentru aceeași temă a rolului cărților.
12. Fă ordine. Mai jos s-au amestecat conectori pentru ipoteză, argumente, exemple și concluzie. Aranjează-i
pe cele patru categorii: • căci • dovadă că • pe de altă parte • așadar • altfel spus • deoarece • or • ceea
ce implică • cred că • în fine • prima remarcă se referă la • voi arăta că • având în vedere • chiar dacă •
în opinia mea • este evident că.
MERGI MAI DEPARTE
• Scrieți câte un text argumentativ despre importanța jocurilor, citiți-le colegilor și stabiliți care sunt cele
mai convingătoare argumente.
199

