Page 202 - romana_VI
P. 202

U6        Lectură





                                                                          Textul multimodal



               PREGĂTEȘTE-TE
        1. Școala solomonarilor despre care ai citit în textul lui
          Moni Stănilă are un echivalent în realitate. Priveș-
          te imaginea alăturată, care face referire la proiec-
          tul „Școala solomonarilor lui Solomon Marcus“, din
          calendarul  Lecturiadei elevilor, organizată anual la
          Cluj-Napoca, și rezolvă următoarele cerințe:
          a. Prezintă în câteva enunțuri despre ce este vorba în
             acest afiș.
          b. Care sunt elementele care îți atrag atenția?
             Prezintă-le pe scurt, justificându-ți opțiunea.
          c. Ce modalități de comunicare se folosesc, în afară de
             cuvinte? Notează-le sub forma unei liste în caiet.
             În dreptul fiecărei modalități menționate, precizea-
             ză ce fel de informații îți furnizează.

               EXPLOREAZĂ
        2. Privește decupajul de mai jos, referitor la spectacolul de teatru Zmeiada spațială 2.0, inspirat de lucrarea
          Enciclopedia zmeilor de Mircea Cărtărescu.
          A. Cronică de spectacol de pe site-ul www.liternet.ro
                                                                                       AMINTEȘTE-ȚI

                                                                                 În funcție de numărul modali-
                                                                                 tăților de comunicare pe care
                                                                                 le utilizează, textele se împart
                                                                                 în  unimodale (utilizează doar
                                                                                 cuvinte) și  multimodale, care
                                                                                 combină două sau mai mul-
                                                                                 te modalități de comunicare
                                                                                 pentru  a  transmite  informații:
                                                                                 cuvinte, imagini, culoare, su-
                                            Zmeiada spațială 2.0, producție      nete, gesturi, mimică etc.
                                          Create.Act.Enjoy, în regia lui Cristian   Textele multimodale se pot re-
                                          Pascariu, adaptare după Enciclopedia   dacta atât pe hârtie (cărți, afi-
                                          zmeilor, scrisă de Mircea Cărtărescu,   șe, benzi desenate etc.), cât și
                                          este un savuros joc de-a școala, înfă-  în  format  digital (diapozitive,
                                          țișând toate plusurile și minusurile ei,   prezentări, pagini electronice,
                                          de la prezență, la sunetul clopoțelului,   filme, animații, spoturi publici-
                                          de la studentul tocilar, la șmecherașul   tare). Lectura textului multimo-
                                          care, oricât s-ar zbate, nu depășește   dal implică luarea în considerare
                                          nota de trecere. Pentru o oră, spațiul   atât a cuvintelor, cât și a celor-
                                          de joc devine o frumoasă sală de curs,   lalte modalități de comunicare,
                                          avându-i drept participanți la lecție pe   complementare cuvintelor.
                                          spectatori și actori în egală măsură.
        200
   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207