Page 198 - romana_VI
P. 198
U6 Lectură
11. Există, în descrierea școlii solomonarilor, vreun element care să semene cu școlile reale? Cum explici acest
lucru?
12. Mărimea școlii contrastează cu simplitatea: sunt puține obiecte pe care le observă ucenicii solomonari.
Care sunt acestea?
13. Completează, după model, schema de mai jos, adăugând elementele componente ale descrierii școlii și
trăsăturile lor:
Vatra „uriașă”
„acoperită cu mușchi și paie“
Solomonanța
14. Compară felul în care ți-ai imaginat școala solomonarilor cu felul în care este descrisă în text. Găsește două
asemănări și/sau diferențe.
15. Când are loc venirea lui Ilie în Solomonanța? Care sunt indicii de timp din text?
16. Identifică epitetul cromatic din descrierea zorilor.
17. Folosește fragmentele descriptive din text și desenează o hartă a locurilor. Trasează pe hartă drumul lui Ilie.
REȚINE
Textul descriptiv în proză prezintă un peisaj, un fenomen, o ființă, un obiect din perspectiva unui privitor.
Într-o descriere de tip tablou vom observa:
• utilizarea cuvintelor din câmpul semantic al aspectului din natură descris;
• folosirea, cu precădere, a substantivelor și a adjectivelor, în scopul creării imaginilor artistice. Substantivele sunt
necesare pentru a numi obiectele, ființele, fenomene etc., iar adjectivele numesc însușiri ale acestora din urmă.
• reperele de timp și spațiu contextualizează realitatea descrisă;
• folosirea verbelor la timpul prezent sau imperfect;
• prezența figurilor de stil;
Într-o descriere este foarte importantă perspectiva: punctul din care se privește și direcția spre care se privește.
Descrierea de tip portret
1. Cine sunt ființele la care face referire enunțul „Și nu era greu pentru ochii micuților
roșcați să își dea seama că tocmai au ajuns acolo“?
2. Găsește, în text, descrierea portretului solomonarului bătrân și alcătuiește o fișă de
identitate a personajului, cu următoarele elemente:
- vârsta; - culoarea părului;
- statura; - aspectul ochilor;
- forma corpului; - aspectul frunții.
196

