Page 196 - romana_VI
P. 196

U6        Lectură





        Topoarele luminau când cald, când rece, printr-o miș-  va fi Solomonarul Ilie din Colonia Românească și sub
        care a aerului care se simțea și se vedea în bolta plină  niciun chip acest drum pe care îl urmează nu va fi nici
        de stalactite a peșterii. Undeva în dreapta lui Ilie  era  strâmbat, nici întrerupt.
        o toacă* uriașă din lemn de paltin, iar într-un cui atâr-  Ilie a privit în sus. Tavanul nu putea fi văzut, pierdut
        nau două ciocane mari din lemn de corn tăiat toam-  printre stalactite, însă printr-un un scurt murmur de
        na, când cornul era secat de sevă. Ilie încă nu înțele-  uimire le dădu de știre tuturor că deasupra lor, din ne-
        gea rolul ei pe peretele stâncos din dreapta lui, dar era  gura întunecată a peșterii, din pădurea de stalactite,
        convins că va afla curând.                          coborau ușor, deasupra băiețeilor, stele strălucitoare.
          Spre ceilalți băieți din jurul lui aproape că nu pri-  Oare licurici uriași să fie, se întreba Ilie? Sau poate
        vea. Știa că solomonarii vor trăi în singurătate, fiecare  chiar stele, stele strălucitoare, unele mai mici, altele
        pe muntele lui sau sub muntele lui, așa că se ferea să  mai mari, unele mai apropiate și altele mai îndepăr-
        îi cunoască prea bine pe ceilalți. El nu se temea nici  tate. Deasupra lui Ilie, însuși Luceafărul părea că s-a
        de singurătate, nici de toporul pe care îl strângea cu  pogorât. El îl privea strălucind deasupra lui și simțea
        brațele lui micuțe și firave, brațe care, s-a gândit el,  cum încet-încet o fierbințeală plăcută îi cuprinde ini-
        aveau cândva să ajungă la fel de vânjoase și puternice  ma și o stare nouă de fericire îl acoperă.
        ca cele ale solomonarilor bătrâni. El știa foarte bine că   Deodată, în liniștea peșterii, răsună glasul ca un tu-
        nu va da greș, va reuși să stăpânească și norii, și grin-  net al Maestrului Solomonar:
        dina, și vântoasele. Nu se temea de nimic. Fiindcă el   – Ilie din Colonia Românească, în picioare!


                           Moni Stănilă s-a născut în Tomești, județul Timiș, în 1978. A studiat teologie ortodoxă la Timișoara
                           și la Sibiu. Este poetă, dar a publicat, de asemenea, romanul Războiul solomonarilor și o biografie
                           ficțională a sculptorului Constantin Brâncuși, numită  Brâncuși sau cum a învățat țestoasa să zboare.
                           Din 2010 trăiește la Chișinău, în Republica Moldova, unde, împreună cu poetul Alexandru Vakulovski,
                           organizează Cenaclul „Republica“, unul dintre cele mai influente cenacluri din țară. Școala solomo-
                           narilor este un text inedit.



               EXPLOREAZĂ
          Textul descriptiv literar în proză
        1. Minijurnal de lectură: selectează, din șirul propus, trei stări identificate de tine în timpul lecturii. Explică
          fiecare stare prin câte un enunț, scris pe un bilețel.  Lipiți bilețelele pe tablă, citiți-le și găsiți asemănări între
          opiniile colegilor.
             uimire        curiozitate     încântare         frică       nerăbdare       dorința de a învăța

        2. Amintește-ți că textul descriptiv prezintă un cadru din natură, un fenomen natural, o ființă, un obiect,
          prezentând părțile și trăsăturile sale componente. Care sunt aici cadrele din natură și personajul descrise?

        3. În ce text ai mai întâlnit ca loc „marginea lumii“? Scrieți pe tablă, într-o schemă de tip ciorchine, cât mai
          multe însușiri ale acestui tip de spațiu.

        4. Identifică, în text, elementele unui spațiu neobișnuit, „de la marginea lumii“.

        5. Transcrie:
          a. două imagini cromatice care descriu locul de la „capătul lumii”;
          b. o imagine cromatică și una dinamică ce descriu drumul prin peștera solomonarilor;
          c. o imagine vizuală tactilă și una statică ce se referă la Solomonanță;
          d. două imagini vizuale care îl descriu pe solomonarul bătrân.

        194
   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201