Page 197 - romana_VI
P. 197

Lectură      U6




             6. Deși privitorul nu își exprimă direct emoțiile față de elementele descrise, atitudinea lui este subiectivă.
             Asociază câte o stare emoțională fiecărei secvențe de mai jos:
             a) „ochii micuților roșcați“                                       1. uimire
             b) „Micuțul Ilie“                                                  2. afecțiune
             c) „vara aceasta nesfârșită și înnebunitor de caldă“               3. admirație
             d) „ Solomonanța era uriașă“                                       4. simpatie

             7. Amintește-ți că și Sfârșitul iernei de Vasile Alecsandri și Primăvara de Magda Isanos sunt texte descrip-
             tive. Formulează un enunț în care să prezinți o asemănare între aceste texte și Școala solomonarilor,
             referitor la conținut, și un enunț în care să prezinți o diferență, referindu-te la forma textelor.

          Descrierea unui peisaj
        1. Transcrie trei indici spațiali din text, corespunzători fiecărei secvențe descriptive de tip peisaj.

        2. Numărați, în ordinea băncilor, de la 1 la 3, ținând minte cifra atribuită.
          Apoi, realizați pe caiet împărțirea unei pagini ca în imaginea alăturată.   Desen   Elemente
          Completați schema cu aspectele solicitate, astfel:                      schematic  componente
          • Elevii care au atribuită cifra 1 se vor referi la descrierea locului unde   sugestiv  ale tabloului
        se află muntele solomonarilor;                                                        Citate
          • Elevii care au atribuită cifra 2 se vor referi la descrierea peșterii so-         reprezentative
        lomonarilor;
          • Elevii care au atribuită cifra 3 se vor referi la descrierea Solomonanței;
          • Pentru fiecare dintre cele trei tablouri se vor prezenta în fața clasei cel   Emoții asociate
        puțin două versiuni realizate.

        3. Identifică figurile de stil din secvențele următoare:
          a) „Toate se adunau deasupra muntelui mic și ascuțit“;
          b) „Lumina era ca cea a zorilor, de un liliachiu străveziu“;
          c) „cinci brazi bătrâni și aproape uscați“;
          d) „se vedea ca o crăpătură în scoarța albăstrie a muntelui intrarea în peștera
          solomonarilor“.

             4. Explică rolul primei figuri de stil identificate în exercițiul anterior, având în
             vedere că se spune despre Solomonanță că este locul „de unde toate se por-
             neau, întinzându-se după ordinea sădită în ele, de-a lungul întregului pământ“.

        5. De ce crezi că muntele sub care era Solomonanța este „mic“?
        6. Care crezi că era rolul celor cinci brazi de la intrarea în peșteră?

        7. Cu ce seamănă drumul de la intrarea în peșteră până la Solomonanță?

             8. De ce crezi că era nevoie ca Solomonanța să se afle într-o peșteră de la capătul
             lumii?

        9. Cum se simt băieții care îl urmează pe Maestrul Solomonar coborând tot mai adânc
          în peșteră? Extrage o secvență ilustrativă pentru răspunsul tău.

        10. De ce refuză Ilie să coboare privirea? Ce trăsătură morală identifici aici?

                                                                                                           195
   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202