Page 147 - romana_VI
P. 147

Redactare        U4




        6. Selectează, din textul 2, câte două cuvinte din câmpul semantic al istoriei, respectiv al copilăriei.

        7. Alege dintre următoarele opțiuni, un element de conținut comun celor două texte. Transcrie apoi câte o
          secvență prin care să ilustrezi elementul comun:
          • copilăria               • jocul               • jucăriile               • familia               • amintirile


        8. Stabilește sensurile propriu de bază, secundar sau figurat ale cuvintelor subliniate, selectate din ambele texte:
          a) „că-i frământă alte gânduri pline de îngrijire“;  d) „folcloriștii arată că cei mici își făceau fluiere“;
          b) „Copilul, încălecat pe bățul său“;              e) „Exemplele timpurii de jucării“;
          c) „răcnește din toată inima“;                     f) „Istoricii au observat“.
                 REȚINE

          Stilul reprezintă modul specific de exprimare în funcție de context și de scopul comunicării.
          Stilul este o marcă a personalității în literatură, fiind rezultatul combinării cuvintelor și enunțurilor.
          Principala diferență dintre stiluri constă în expresivitatea limbajului, care poate fi prezentă sau absentă într-un text scris.
          Originalitatea stilului este reprezentată de totalitatea elementelor care particularizează maniera de a scrie a unei
          persoane/unui scriitor. Originalitatea este un rezultat al creativității.
          În sens general, termenul stil se referă la modul de a se comporta, de a acționa sau de a se exprima prin alte mij-
          loace decât cuvântul.

        9. Verifică proprietatea termenilor indicați, folosind un dicționar explicativ.
          În această seară se va deschide o expoziție epică des-
        pre istoria copilăriei, dar nu mă grăbesc, pentru că ver-  Proprietatea termenilor înseamnă stăpânirea
        nisajul va avea loc peste trei zile. Am auzit că se va pre-  sensurilor cuvintelor și folosirea celor mai potrivite
        zenta un film străin, care va fi titrat, deci atmosfera va fi   forme pentru a exprima o anumită idee.
        relaxată, așa că o să mă îmbrac comod. Pentru scenele   Puritatea stilului presupune folosirea formelor ad-
        din film, au fost scoase din arhivă costume impresio-  mise de limba literară.
        nante și au cooptat în echipă actori importanți.

        10. Alcătuiește scurte enunțuri în care să folosești corect cuvintele marcate italic în exercițiul anterior.

        11. Scrie un enunț în care să prezinți efectul obținut prin accentuarea termenilor subliniați în exemplele de
            mai jos:
            a) La vernisajul de aseară s-a vorbit despre istoria copilăriei.
            b) La vernisajul de aseară s-a vorbit despre istoria copilăriei.
        12. Rescrie enunțul de mai sus și adaugă-i o paranteză în care să prezinți o informație care nu schimbă sensul
            comunicării: cine te-a invitat, când ai ajuns, cine mai era prezent etc. Compară enunțul obținut cu enunțul
            de la care ai pornit.

               APLICĂ
        13. Scrie un text de trei-patru rânduri în care să identifici diferențele de stil dintre textul 1 și textul 2, având în
            vedere trăsăturile limbajului folosit.
        14. Identifică scopul pentru care a fost scris fiecare text, alegând dintre cele două opțiuni de mai jos:
            a) Textul are scopul de a stârni emoții și sentimente în legătură cu un univers imaginat;
            b) Textul are scopul de a furniza date certe, verificabile.
        15. Transcrie, din textul 1, două secvențe originale, care îl diferențiază pe Ion Creangă de alți scriitori citiți de tine.
                                                                                                           145
   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152