Page 145 - romana_VI
P. 145
Lectură U4
20. Observă modul și timpul verbelor din text și completează casetele:
Acțiunile făcute de țăran Modul și timpul verbelor Exemple
Exprimarea intenției, căutarea soluției Modul și timpul verbelor Exemple
Morala Modul și timpul verbelor Exemple
21. De ce morala este exprimată cu ajutorului timpului prezent al modului indicativ? Care este valoarea
specială a acestui timp în text?
22. Joc. Micul statistician. Numără și constată:
a. De câte ori apare în text verbul „a se gândi“;
b. De câte ori apar sinonime sau expresii echivalente verbului „a se gândi“.
23. De ce crezi că autorul repetă verbul „a se gândi“ și sinonimele lui?
24. Reformulează într-un enunț imperativ morala fabulei.
25. Ce ton i s-ar potrivi moralei fabulei? Alege dintre variantele propuse mai jos sau formulează propria
explicație:
a) Un ton moralizator, pentru că implică o învățătură;
b) Un ton glumeț, jucăuș, sugerând că situațiile dificile pot fi rezolvate;
c) Un ton ironic, cu aluzie la cei care se grăbesc, nu fac un plan și greșesc.
MERGI MAI DEPARTE
26. Recitește prezentarea de la începutul unității „Chipuri, măști, învățăminte“. Scrie un text de 60-80 de cu-
vinte, în care să îți expui opinia despre ce „învățăminte“ putem afla citind și ce se ascunde sub „măști“ în
texte.
27. Alege să citești două dintre recomandările de lectură de la finalul manualului. Alcătuiește o miniculegere
cu fabulele care îți plac cel mai mult.
28. Proiect de grup. FABULIȘTII
Alcătuiți opt grupe și trageți la sorți câte un defect uman, dintre cele de mai jos, care poate fi sancționat
prin morala unei fabule. Apoi completați schema unei fabule.
Compuneți o fabulă, în versuri sau în proză, în care să sancționați defectul per-
sonajului.
Mândria
Defectul uman Personajul animal Acțiune Morala
Lăcomia
Invidia
care ilustrează
Egoismul Lenea defectul
Lașitatea Răzbunarea Minciuna Alte personaje
143