Page 149 - romana_VI
P. 149

Elemente de interculturalitate               U4





                 REȚINE
            Proverbul este o învățătură morală populară născută din experiență și exprimată printr-o formulă cu sens
          figurat, scurtă, sugestivă, de obicei rimată sau ritmată. Proverbele s-au născut în vremuri străvechi, din nevoia oa-
          menilor de a-și organiza traiul în comunitate conform unor reguli de conduită și de bună-cuviință. „Ceea ce
          nu oprește legea oprește buna-cuviință“, scria filosoful moralist Seneca. Aceasta presupune a intui ce ți se cuvine
          ție și ce se cuvine altora și a te comporta în consecință.
            Proverbele reflectă valorile culturii populare în spațiul românesc și dovedesc universalitatea regulilor
          bunei-cuviințe:  acestea nu dispar și nu se demodează.
            De multe ori, proverbele pot fi întâlnite în forme asemănătoare la popoare diferite: A face din țânțar armăsar
          (România), A face un munte dintr-o pietricică (Italia), A face elefant din purice (Ungaria) se referă toate la obiceiul
          exagerării, fiind îndemnuri spre a-l evita.


        4. Completează spațiile punctate cu termenii potriviți pentru a recompune proverbele de mai jos. Alege unul
          dintre acestea și ilustrează-l printr-o imagine amuzantă.
          • Apele .......... sunt adânci. a. line; b. repezi; c. învolburate.
          • Câinele care latră .......... a. aleargă; b. nu mușcă; c. nu are stăpân.
          • Nu e pădure fără .......... a. apă; b. iarbă; c. uscături.
          • Țara arde de tătari, .......... îi arde de lăutari a. caprei; b. pisicii; c. babei.

        5. Asociază proverbele din prima coloană cu semnificațiile potrivite din cea de-a doua.

            a. Strânge bani albi pentru zile              1. Primești exact ce oferi, bine sau rău!
               negre.
            b. Calul de dar nu se caută la dinți.         2. Nu amâna sarcinile de lucru!
            c. Nu lăsa pe mâine ce poți face azi.         3. Persoană înzestrată cu calități de care nu se
                                                            folosește!
            d. Brânză bună, în burduf de câine.           4. Fii econom, prevăzător!
            e. Cum îți vei așterne, așa vei dormi.        5. Să nu fii nemulțumit de cadoul primit!

               MERGI MAI DEPARTE

        6. Privește imaginea alăturată. Replica pe care câinele negru o dă cățelului este:
           În rețeaua internet, nimeni nu știe că ești câine. Dezbate, alături de colegi, urmă-
           toarele subiecte:
           a. Am putea considera imaginea un proverb modern? De ce?
           b. Asupra a ce avertizează desenul și textul?
           c. Care ar fi o valoare morală și o regulă de conduită asociate acestei imagini?


                                                                                          Desen de Peter Steiner,
                                                                                         în The New Yorker,1993
             7. Scriere colectivă. Scrie, pornind de la experiența ta, trei enunțuri ce ar putea reprezenta proverbe des-
             pre viața de elev (de exemplu: Cine se trezește de dimineață la școală ajunge sau Cine copiază tema altu-
             ia nu învață nimic din ea.). Citiți proverbele în clasă; alegeți-l prin vot pe cel mai amuzant și scrieți împre-
             ună, contribuind fiecare cu câte un enunț, o istorioară ilustrativă.

                                                                                                           147
   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154