Page 144 - romana_VI
P. 144

U4        Lectură






               EXPLOREAZĂ, APLICĂ, INTERPRETEAZĂ                                      Cine...
                                                                            Ce...               De ce...
        3. Formulează întrebări, pe baza textului, continuând începu-
          turile date. Scrie fiecare întrebare pe câte un bilețel:   Cu cine...                    Cu ce scop...
        4. Puneți toate bilețelele într-o cutie, amestecați-le, extrageți              ?
          câte o întrebare și răspundeți.                                 Cu ce...                Cum...
        5. Redacteză o secvență de jurnal de lectură, răspunzând la patru dintre întrebările de la exercițiul 3.

        6. Identifică instanțele narative ale textului (autor, narator și personaje).
        7. Precizează forma actuală, literară, a cuvintelor:
          a. „nemerească“, „dară“, „iară“, „sopsioară“, „orce“;
          b. „să gândește“, „să înlesnește“, „să tocește“.

        8. La ce mod și timp se află verbele de la exercițiul 7 b?
        9. Pentru a verifica înțelegerea textului, transcrie în caiet schema de mai jos și scrie pe săgețile necesare ce
          transportă țăranul:
            Traversarea 1                                         Traversarea 5
            Traversarea 2                                         Traversarea 6
            Traversarea 3                                         Traversarea 7
            Traversarea 4

        10. Ştiind structura unei fabule, precizează ce prezintă prima strofă amplă a textului și ce cuprinde a doua
            strofă, mai scurtă? Pune un titlu fiecărei strofe.
        11. Segmentează textul în funcție de ideile principale și formulează planul simplu de idei.
        12. Transformă planul simplu de idei în planul dezvoltat de idei.

        13. Alcătuiește rezumatul fabulei, folosind planul dezvoltat de la exercițiul anterior și respectând regulile
            unui rezumat.
        14. Selectează, din lista de mai jos, trăsăturile morale ale țăranului din textul lui Anton Pann și asociază-le cu
            acțiuni pe care le face:
            •  ingenios       •  chibzuit          •  indecis            •  glumeț             •  încăpățânat
            •  fricos         •  strateg           •  înțelept           •  descurcăreț        •  perseverent
             15. Alege, dintre trăsăturile de la exercițiu anterior, cea mai importantă trăsătură a țăranului din text și
             motivează-ți alegerea.
        16. Transcrie enunțul exclamativ în care țăranul își exprimă neputința și neîncrederea că va reuși. Ce face
            imediat după aceea?

             17. Țăranul își face planul de a trece marfa în siguranță peste râu, deoarece bănuiește amenințarea. Atât
             lupul, cât și capra, sunt lacomi. Aici este lăcomia lor un defect sancționat prin morala fabulei? Motivează
             răspunsul.

        18. Identifică enumerația din primele trei versuri ale poeziei.

             19. Precizează ce rol are în text enumerația identificată la exercițiul anterior.

        142
   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149