Page 151 - romana_VI
P. 151
Elemente de interculturalitate U4
3. Copiază în caiet fagurii de mai jos, corespunzători fiecăruia dintre REȚINE
textele A și B, și completează-i cu trăsăturile albinei, identificate pe
baza lecturii. ETIC (adj.): referitor la etică, la
ansamblul normelor de conduită
morală dintr-o societate sau co-
munitate.
4. În cultura noastră, ca în diverse alte culturi ale lumii, unele viețuitoa- LEGENDĂ (s.f.): 1. povestire în
re au semnificații simbolice. Notează în caiet ce reprezintă, simbolic, proză sau în versuri care con-
albina, folosindu-te atât de cunoștințele tale anterioare, cât și de in- ține elemente fantastice sau
formațiile din cele două texte citite. miraculoase, prin care se expli-
că nașterea unei ființe, apariția
5. Prezintă, cu ajutorul unei diagrame Venn, asemănările și deosebirile unui lucru, caracterul aparte al
dintre cele două legende.
unui eveniment (istoric), al unui
erou (mitic) sau al unui fenomen.
2. Rar, inscripție pe o monedă sau
APLICĂ pe o medalie. 3. Text, inscripție prin
6. Ce aspect al realității este explicat în fiecare dintre textele A și B, prin care se explică semnele convențio-
recurs la elemente fabuloase? nale de pe o hartă, de pe un plan,
o imagine fotografiată sau dese-
7. Ce valoare morală se desprinde din fie- nată.
bunătate
care dintre cele două legende? Alege din
sinceritate corectitudine fagurele valorilor sau propune tu însuți
una, apoi justifică în două-trei enunțuri O legendă, ca povestire prin
dreptate alegerea făcută, raportându-te la text. care se explică un aspect al rea-
lității, este strâns legată de felul
respect loialitate unei comunități de a înțelege
lumea. De aceea, legendele fac
recunoștință parte din zestrea de valori eti-
ce pe care comunitatea dorește
să le transmită fiecărui membru al
Provocare: având în vedere sensul din limba latină al cuvântului acesteia.
legendă (lucruri de citit – care sunt recomandate sau indicate spre Ceea ce comunitatea stabilește
a fi citite), explică, în două-trei enunțuri, cum poate contribui o legendă drept moral, just, cinstit, corect
la formarea unei valori etice. ne modelează comportamentul.
(Câteva dintre valori sunt eviden-
MERGI MAI DEPARTE țiate în exercițiul 6.) La rândul lor,
valorile în care un om crede pot
8. Scrie o povestire având ca personaj principal o albină, prin care să contribui la conturarea imaginii
ilustrezi unul dintre proverbele de mai jos:
pe care comunitatea și-o formea-
Harnic ca o albină, strângător ca o furnică. • Albina e onorată fiindcă ză despre el. Valorile morale nu
muncește pentru tot grupul. • Albina cea bună nu se pune pe o floare veș- sunt înnăscute – le dobândim
tejită. • Omul bun prețuiește bunătatea, așa cum albina prețuiește floarea. pe parcursul vieții, cu ajutorul ex-
periențelor (din mediul familial,
Provocare: Adaugă povestirii tale câte o ilustrație potrivită pentru
fiecare dintre cele cinci momente ale subiectului (expozițiunea, in- școlar sau din comunitate, socie-
triga, desfășurarea acțiunii, punctul culminant și deznodământul). tate).
149