Page 141 - romana_VI
P. 141

Lectură      U4




        11. Transcrie, din secvențele de mai jos, acțiunile obișnuite ale vulturului și ale albinei, apoi pe cele personi-
            ficate:
            •  Vulturul: „vulturul i-au zis“, „aripile-mi întind/ Şi mă desfătez zburând“, „De a mea putere mare,/ Păsările
             lumii toate/ Fug, s-ascund înspăimântate“;
            •  Albina: „Tu petreci a ta viață/ Tot pe flori și pe verdeață,/ Migăind necontenit“, „ca tine mii de mii/ Miere
             la un stup adună“, „Albina lui au rostit“, „eu fiind rânduită,/ Obștiei să ostenesc“, „fagurii îi privesc“, „de la
             mine/ Un pic de miere măcar/ S-au adus“.

        12. Ce fel de trăsături ale personajelor predomină? De ce crezi că sunt prezentate astfel personajele din fabulă?
            În formularea răspunsului tău, folosește una dintre sugestii:
            a) În fabule, personajele au multe trăsături obișnuite, tocmai pentru a fi recunoscute de către cititor;
            b) Pe lângă trăsăturile obișnuite, personajele au câte o însușire, care este, de fapt, fie o calitate, fie un defect
             uman;
            c) Pentru a fi transmisă morala fabulei, autorul ascunde trăsături umane în spatele unor personaje, lăsând
             cititorul să se identifice sau nu cu ele.

        13. Transcrie versul în care sunt prezentate locurile către care zboa-       AMINTEȘTE-ȚI
            ră vulturul.
                                                                           Figurile de stil sunt procedee prin
        14. Ce observi, referitor la structură și la punctuație, în versul tran-  care se folosește sensul figurat al unui
            scris la exercițiul anterior?                                  cuvânt sau un limbaj neobișnuit pen-
                                                                           tru a produce un efect artistic.
        15. Care este efectul enumerației în versul identificat? Alege una   În clasa a V-a, ai învățat să identifici
            dintre propunerile de mai jos:                                 personificarea și comparația.
            a) Enumerarea locurilor spre care se înalță vulturul, „ceruri“ și
             „soare“,  accentuează  lăudăroșenia  vulturului,  care  se  simte        REȚINE
             foarte mândru de calitățile lui;
            b) Această figură de stil evidențiază o calitate admirabilă a vul-  O altă figură de stil este enumerația,
             turului, zborul excepțional, dar, prin exagerare, atrage atenția   care constă în înșiruirea mai multor
             asupra ipocriziei lui;                                        elemente de același fel, cu scopul de
            c) Enumerația evidențiază inferioritatea albinei, în raport cu   a accentua o idee, de a aduce detalii,
             măreția vulturului.                                           de a atrage atenția asupra aspectelor
                                                                           prezentate.
             16. Identifică enumerația din versurile „Păsările lumii toate/   Între termenii enumerației se pla-
             Fug, s-ascund înspăimântate“ și explică rolul său în prezenta-  sează virgule sau cuvântul „și“.
             rea personajului.

               INTERPRETEAZĂ. Semnificațiile textului
        1. În text există forme gramaticale învechite, precum cele ale verbelor la timpul perfect compus. Există și
          cuvinte care în limbajul de azi sunt mai rar folosite, pentru că s-au înlocuit cu altele, precum „slăvit“, „în-
          demnare“, „obștesc“, „a noroci“. Sau chiar cuvântul „ticălos“, al cărui sens din text „jalnic“, „vrednic de milă“,
          „sărman“ s-a modificat azi, însemnând „persoană care face fapte rele, nemernic“. Explică utilizarea acestui
          limbaj, prin referire la vechimea textului și la impresia despre acțiunile prezentate pe care o creează.

             2. Adjectivul „revărsat“ înseamnă „ieșit din albie“, „răspândit, împrăștiat, risipit“, „întins, lățit“. În sintag-
             ma „revărsatul zorilor“, care dintre sensurile adjectivului este preluat de substantivul „revărsatul“? Expli-
             că într-un enunț sensul secvenței.

                                                                                                           139
   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146