Page 106 - romana_VI
P. 106

U3        Redactare





        3. Completează tabelul transformând vorbirea directă în vorbire indirectă și păstrând ideea principală:
           Vorbire directă                                                   Vorbire indirectă
           „...se vedea ici și colo, atârnând pe firele de iarbă, câte-un nod de lichid spumos, alb, ca   Naratorul îl întreabă pe tatăl său ce este lichi-
         un scuipat. «Ce-i asta?» întreb eu pe Tata. «Asta-i scuipatul cucului!» zice Tata. «Păi, cucu’  dul de pe firele ierbii, iar tatăl îi spune că este
         scuipă?» întreb eu mirat. «De ce n-ar scuipa, răspunde Tata, când n-are altceva de făcut?  scuipatul cucului. Mirat, copilul află că și cucul
         Cucul cântă și scuipă... Ca feciorii care n-au de lucru... Uneori scuipă după copii, iar cei de-i  scuipă atunci când nu are de lucru și că cei ni-
         nimerește nu mai cresc!»                                          meriți nu mai cresc.
           „Cânta: «cu-cu! cu-cu!»“
           „Tata: «Dezmetecește-te, Tată, că mă scuipă cucu!» Tata se trezi zguduit de strigătul și de
         cutremurul meu. «Ce-i cu tine?», mă întrebă...“
           „«Bine, dragu’ Tatii, tu crezuși toate poveștile ce ți le spusei? Astea au fost pentru copiii
         proști din vale, nu pentru copiii deștepți din deal!»“
        4. Transformă enunțurile de mai jos, la persoana a III‑a, după exemplu:
           Exemplu: „Câteodată Tata, cu sufletul ridicat de subsuori ca de-un   Naratorul spune că uneori tatăl său, simțindu-se bucuros, își amin-
         senin capriciu, își aducea aminte de treburile gospodăriei, de lucrările  tea cu emoție de treburile gospodăriei și de munca câmpului.
         câmpului, de semănat, de cosit, de seceriș, de viitorul cules al viilor.”
          a) „Ajunși la vie, izbutii să alung din cuget, pentru un ceas – două, această grijă, ce sta la pândă în pragul inimii.”
          b) „Stam și eu, întins alături, dar somnul nu‑mi trimitea nicio adiere.”
          c) „Tata se trezi zguduit de strigătul și de cutremurul meu.”

        5. Scrie planul simplu de idei al textului, completând organizatorul grafic de mai jos:
                   1                                3                                5

                      Plecarea       Descoperirea    Sosirea la vie    Spaima         Confruntarea

                                    2                                4

        6. Scrie câte o idee secundară corespunzătoare fiecărei idei principale din planul de idei cuprins în organiza‑
          torul grafic anterior.

               APLICĂ
        7. Realizează o compunere de 70‑80 de cuvinte în care să realizezi rezumatul fragmentului dat, respectând
          etapele scrierii:       Scrie ciorna, transformând vorbirea directă în vorbire indirectă, înlocuind
        Recitește fragmentul      persoana I cu persoana a III-a, figurile de stil, cuvintele vechi, sensurile     Transcrie pe caiet forma
        pe care îl vei rezuma.    figurate, folosind timpul prezent.                        finală a rezumatului.


                                                                                                      e a
                                                                                             E Etapa de scriere a
                                                                                             tapa de scrier
                     tir
                   egă
            tapa de pr
           Etapa de pregătire e  Etapa de elaborare   E Etapa de redactare e  E Etapa de revizuire   variantei finale
           E
                                                    tapa de r
                                                          edac
                                          ar
                                           e
                                                             tar
                                                                               vizuir
                                                                                   e
                                                                         tapa de r
                                                                              e
                                tapa de elabor
                               E
                                                                                                  t
                                                                                              arian
                                                                                             v
                                                                                                  ei finale
                                  a planului                               a ciornei
                                                                           a ciornei
                                  a planului
                    Împarte textul în fragmente                    Corectează logic și gramatical
                    corespunzătoare ideilor principale.            textul redactat.
        8. Recitește‑ți rezumatul și apoi folosește grila de mai jos pentru a urmări dacă ai respectat toate criteriile de
          redactare a unui astfel de text:
         • s-au folosit doar informațiile esențiale, fără detalii    √  • dialogul a fost transformat în vorbire indirectă   √
         • faptele au fost prezentate în succesiunea lor din text   √  • cuvintele care indică locul și timpul au fost modificate  √
         • s-a păstrat un ton neutru, fără secvențe expresive   √  • textul este coerent                    √
         • s-au folosit verbe la persoana a III-a, perfect compus   √  • rezumatul respectă limita de cuvinte   √
        104
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111