Page 106 - romana_VI
P. 106
U3 Redactare
3. Completează tabelul transformând vorbirea directă în vorbire indirectă și păstrând ideea principală:
Vorbire directă Vorbire indirectă
„...se vedea ici și colo, atârnând pe firele de iarbă, câte-un nod de lichid spumos, alb, ca Naratorul îl întreabă pe tatăl său ce este lichi-
un scuipat. «Ce-i asta?» întreb eu pe Tata. «Asta-i scuipatul cucului!» zice Tata. «Păi, cucu’ dul de pe firele ierbii, iar tatăl îi spune că este
scuipă?» întreb eu mirat. «De ce n-ar scuipa, răspunde Tata, când n-are altceva de făcut? scuipatul cucului. Mirat, copilul află că și cucul
Cucul cântă și scuipă... Ca feciorii care n-au de lucru... Uneori scuipă după copii, iar cei de-i scuipă atunci când nu are de lucru și că cei ni-
nimerește nu mai cresc!» meriți nu mai cresc.
„Cânta: «cu-cu! cu-cu!»“
„Tata: «Dezmetecește-te, Tată, că mă scuipă cucu!» Tata se trezi zguduit de strigătul și de
cutremurul meu. «Ce-i cu tine?», mă întrebă...“
„«Bine, dragu’ Tatii, tu crezuși toate poveștile ce ți le spusei? Astea au fost pentru copiii
proști din vale, nu pentru copiii deștepți din deal!»“
4. Transformă enunțurile de mai jos, la persoana a III‑a, după exemplu:
Exemplu: „Câteodată Tata, cu sufletul ridicat de subsuori ca de-un Naratorul spune că uneori tatăl său, simțindu-se bucuros, își amin-
senin capriciu, își aducea aminte de treburile gospodăriei, de lucrările tea cu emoție de treburile gospodăriei și de munca câmpului.
câmpului, de semănat, de cosit, de seceriș, de viitorul cules al viilor.”
a) „Ajunși la vie, izbutii să alung din cuget, pentru un ceas – două, această grijă, ce sta la pândă în pragul inimii.”
b) „Stam și eu, întins alături, dar somnul nu‑mi trimitea nicio adiere.”
c) „Tata se trezi zguduit de strigătul și de cutremurul meu.”
5. Scrie planul simplu de idei al textului, completând organizatorul grafic de mai jos:
1 3 5
Plecarea Descoperirea Sosirea la vie Spaima Confruntarea
2 4
6. Scrie câte o idee secundară corespunzătoare fiecărei idei principale din planul de idei cuprins în organiza‑
torul grafic anterior.
APLICĂ
7. Realizează o compunere de 70‑80 de cuvinte în care să realizezi rezumatul fragmentului dat, respectând
etapele scrierii: Scrie ciorna, transformând vorbirea directă în vorbire indirectă, înlocuind
Recitește fragmentul persoana I cu persoana a III-a, figurile de stil, cuvintele vechi, sensurile Transcrie pe caiet forma
pe care îl vei rezuma. figurate, folosind timpul prezent. finală a rezumatului.
e a
E Etapa de scriere a
tapa de scrier
tir
egă
tapa de pr
Etapa de pregătire e Etapa de elaborare E Etapa de redactare e E Etapa de revizuire variantei finale
E
tapa de r
edac
ar
e
tar
vizuir
e
tapa de r
e
tapa de elabor
E
t
arian
v
ei finale
a planului a ciornei
a ciornei
a planului
Împarte textul în fragmente Corectează logic și gramatical
corespunzătoare ideilor principale. textul redactat.
8. Recitește‑ți rezumatul și apoi folosește grila de mai jos pentru a urmări dacă ai respectat toate criteriile de
redactare a unui astfel de text:
• s-au folosit doar informațiile esențiale, fără detalii √ • dialogul a fost transformat în vorbire indirectă √
• faptele au fost prezentate în succesiunea lor din text √ • cuvintele care indică locul și timpul au fost modificate √
• s-a păstrat un ton neutru, fără secvențe expresive √ • textul este coerent √
• s-au folosit verbe la persoana a III-a, perfect compus √ • rezumatul respectă limita de cuvinte √
104