Page 111 - romana_VI
P. 111

Elemente de interculturalitate               U3




        5. Chestionar în perechi. Cere de la perechea ta de lucru să răspundă la      IMPORTANT
          întrebările de mai jos. Notează răspunsurile și, la rândul tău, răspun‑
          de acelorași întrebări:                                               Textul lui Fănuș Neagu înfățișea-
          a. Care este sărbătoarea ta preferată de iarnă?                      ză felul în care erau trăite sărbători-
          b. Care dintre obiceiurile iernii este preferatul tău?               le de iarnă de copiii de odinioară. În
          c. Tu cum aștepți Anul Nou?                                          comunitatea românească, așa cum
          d. Poți da un exemplu de obicei de iarnă din altă comunitate?        reiese  din  text, copiii  mergeau  la
                                                                               colindat, de Crăciun și cu Plugu-
                                                                               șorul, de Anul Nou.  Tradițiile și
               APLICĂ                                                          obiceiurile fac parte din cultura

        Proiect de grup                                                        unui popor sau din cultura unor co-
          Sarcina de lucru: alcătuiți echipe de patru‑cinci elevi, pentru a pre‑  munități mai restrânse. Pentru că
        găti un proiect având ca temă sărbătorile de iarnă în comunitățile de   se transmit din generație în gene-
        pe teritoriul României. Alegeți, sub îndrumarea profesorului, una dintre   rație, acestea sunt aspecte impor-
        variantele de mai jos, în funcție de gradul de dificultate:            tante pentru a defini identitatea
             Sărbători de iarnă într‑una dintre comunitățile minorităților etnice   culturală a unei comunități.
             din România                                                        Acolo unde conviețuiesc mai

            Crăciunul și Anul Nou în comunitățile românești de ieri și de azi  multe comunități,  sărbătorile  de
                                                                               iarnă sunt petrecute diferit, în func-
          Timp de realizare: două săptămâni.                                   ție de tradițiile și obiceiurile fiecă-
          Săptămâna I: Stabiliți componența echipelor, data prezentării și tipul   reia. Totuși, anumite aspecte pot fi
        de produs realizat. Alegeți între: realizarea unui poster/a unei prezentări   împrumutate de la o cultură la alta,
        digitale/a unei benzi desenate, confecționarea unor decorațiuni, prepa‑  devenind  comune,  creând  punți
        rarea unui produs culinar și prezentarea rețetei, prezentarea unui dosar   de comunicare între oameni care
        tematic.                                                               aparțin unor culturi diferite.
          Săptămâna a II‑a: Repartizați‑vă sarcinile echitabil și lucrați individu‑
        al. Documentați‑vă și apoi pregătiți împreună prezentarea, care va dura
        5 minute. Alegeți recuzita necesară și repetați astfel încât prezentarea să decurgă fluent.
          Sugestii pentru etapa documentării: discutați în grupa voastră despre sursele pe care le puteți avea în ve‑
        dere pentru tema aleasă (cărți, reviste, internet etc.). Nu uitați să indicați sursa consultată.
          Puteți folosi ca resurse atât textul lui Fănuș Neagu, cât și diverse website‑uri dedicate subiectului tradițiilor.
          Autoevaluare și interevaluare: La sfârșitul proiectului, te vei autoevalua pe baza criteriilor de mai jos. De
        asemenea, întreaga echipă va stabili un scor comun, ca medie a autoevaluărilor individuale. În cursul prezen‑
        tării proiectelor, stabiliți, pentru criteriile 1‑4, calificative fiecărei echipe. Discutați‑le, sub îndrumarea profeso‑
        rului. Stabiliți puncte forte și aspecte de îmbunătățit referitor la abilitățile voastre de muncă în echipă.




                      Criterii de evaluare
                      1     Raportarea la temă

                      2     Calitatea produsului realizat
                      3     Claritatea prezentării
                      4     Atractivitatea prezentării
                      5     Valorificarea surselor de informare

                      6     Colaborarea în echipă (distribuirea și asumarea rolurilor)

                                                                                                           109
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116