Page 111 - romana_VI
P. 111
Elemente de interculturalitate U3
5. Chestionar în perechi. Cere de la perechea ta de lucru să răspundă la IMPORTANT
întrebările de mai jos. Notează răspunsurile și, la rândul tău, răspun‑
de acelorași întrebări: Textul lui Fănuș Neagu înfățișea-
a. Care este sărbătoarea ta preferată de iarnă? ză felul în care erau trăite sărbători-
b. Care dintre obiceiurile iernii este preferatul tău? le de iarnă de copiii de odinioară. În
c. Tu cum aștepți Anul Nou? comunitatea românească, așa cum
d. Poți da un exemplu de obicei de iarnă din altă comunitate? reiese din text, copiii mergeau la
colindat, de Crăciun și cu Plugu-
șorul, de Anul Nou. Tradițiile și
APLICĂ obiceiurile fac parte din cultura
Proiect de grup unui popor sau din cultura unor co-
Sarcina de lucru: alcătuiți echipe de patru‑cinci elevi, pentru a pre‑ munități mai restrânse. Pentru că
găti un proiect având ca temă sărbătorile de iarnă în comunitățile de se transmit din generație în gene-
pe teritoriul României. Alegeți, sub îndrumarea profesorului, una dintre rație, acestea sunt aspecte impor-
variantele de mai jos, în funcție de gradul de dificultate: tante pentru a defini identitatea
Sărbători de iarnă într‑una dintre comunitățile minorităților etnice culturală a unei comunități.
din România Acolo unde conviețuiesc mai
Crăciunul și Anul Nou în comunitățile românești de ieri și de azi multe comunități, sărbătorile de
iarnă sunt petrecute diferit, în func-
Timp de realizare: două săptămâni. ție de tradițiile și obiceiurile fiecă-
Săptămâna I: Stabiliți componența echipelor, data prezentării și tipul reia. Totuși, anumite aspecte pot fi
de produs realizat. Alegeți între: realizarea unui poster/a unei prezentări împrumutate de la o cultură la alta,
digitale/a unei benzi desenate, confecționarea unor decorațiuni, prepa‑ devenind comune, creând punți
rarea unui produs culinar și prezentarea rețetei, prezentarea unui dosar de comunicare între oameni care
tematic. aparțin unor culturi diferite.
Săptămâna a II‑a: Repartizați‑vă sarcinile echitabil și lucrați individu‑
al. Documentați‑vă și apoi pregătiți împreună prezentarea, care va dura
5 minute. Alegeți recuzita necesară și repetați astfel încât prezentarea să decurgă fluent.
Sugestii pentru etapa documentării: discutați în grupa voastră despre sursele pe care le puteți avea în ve‑
dere pentru tema aleasă (cărți, reviste, internet etc.). Nu uitați să indicați sursa consultată.
Puteți folosi ca resurse atât textul lui Fănuș Neagu, cât și diverse website‑uri dedicate subiectului tradițiilor.
Autoevaluare și interevaluare: La sfârșitul proiectului, te vei autoevalua pe baza criteriilor de mai jos. De
asemenea, întreaga echipă va stabili un scor comun, ca medie a autoevaluărilor individuale. În cursul prezen‑
tării proiectelor, stabiliți, pentru criteriile 1‑4, calificative fiecărei echipe. Discutați‑le, sub îndrumarea profeso‑
rului. Stabiliți puncte forte și aspecte de îmbunătățit referitor la abilitățile voastre de muncă în echipă.
Criterii de evaluare
1 Raportarea la temă
2 Calitatea produsului realizat
3 Claritatea prezentării
4 Atractivitatea prezentării
5 Valorificarea surselor de informare
6 Colaborarea în echipă (distribuirea și asumarea rolurilor)
109