Page 108 - romana_VI
P. 108

U3        Redactare






                 REȚINE

           Textul continuu                                  Textul discontinuu
           Prezintă informații organizate în enunțuri, care  Prezintă informații organizate secvențial. Secvențe-
           compun  paragrafe. Între paragrafe există  legătură  le nu au legătură între ele. Organizarea grafică co-
           tematică. Trecerea de la un paragraf la altul se face  respunde unuia dintre modelele următoare: blocuri
           pentru a sublinia ideile noi sau schimbările referitoare  informaționale, liste, tabele, organizatori grafici,
           la subiect, personaje, situații etc.             diagrame, scheme logice, grafice.

           Exemple de texte: scrieri literare precum basmele, po- Exemple de texte: liste, tabele, table de materii, calen-
           eziile; texte nonliterare precum articolele, reportajele,  dare, scheme, grafice, articole de dicționar sau din en-
           eseurile etc.                                    ciclopedii; instrucțiuni etc.

            Uneori, textele continue pot fi însoțite de texte discontinue – cum este cazul acestui manual: o scriere literară
          este însoțită de liste de exerciții sau de diferite scheme care înlesnesc explorarea, înțelegerea și interpretarea tex-
          tului dat.

        7. Ce alte texte discontinue mai cunoști?

        8. Realizează un tabel care să cuprindă Programul de Crăciun al Clasei Palatine, în care să integrezi următoarele
          patru coloane: timpul, locul, audiența, conținutul spectacolului. Extrage informațiile necesare din textul dat.
        9. Fotografia alăturată îi prezintă pe elevii Clasei Palatine inter‑
          pretând piesa Irozii, scrisă de Victor Ion Popa. Alcătuiește o
          listă a personajelor pe care le observi în fotografie. Alături de
          fiecare dintre personajele menționate în listă adaugă o notiță
          despre poziționarea acestuia în cadru.

        10. Scrie un text pentru revista școlii în care să prezinți Crăciu‑
            nul anului 1936 la Curtea Regală a României.
            La redactarea textului, vei avea în vedere următoarele repere:
            • îmbinarea textului continuu cu acela discontinuu;
            • organizarea textului continuu în jurul întrebărilor jurnalis‑
            tului: cine?, ce a făcut?, unde?, când?, cum?;             Crăciunul anului 1936, piesa „Irozii” de Victor
            • integrarea ca text discontinuu a tabelului realizat la exer‑  Ion Popa: Principele Moștenitor este ciobanul,
                                                                           iar Radion Chiaburu, împăratul Irod.
            cițiul 8;
            • textul continuu va face referire la tabel prin cel puțin un enunț/o structură;

        11. Pentru o microprezentare ce va apărea pe coperta revistei școlii, selectează două‑trei rânduri sugestive din
          compunerea ta și rescrie‑le separat, într‑un chenar.
             Ce fel de text ar fi cel rezultat din asamblarea tuturor chenarelor cu text pe care le‑ați redactat? Justifică
             răspunsul.

               MERGI MAI DEPARTE
        12. Scrie, pe două coloane, etichetate corespunzător, o listă a avantajelor, respectiv a dezavantajelor utilizării
          textelor discontinue.

             Alcătuiește o ierarhie, un top 5 grafic al tipurilor de texte continue preferate de tine.

        106
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113