Page 104 - romana_VI
P. 104
U3 Lectură
EXPLOREAZĂ, APLICĂ, INTERPRETEAZĂ
3. Care dintre răspunsurile scrise la exercițiul anterior se potrivesc cu informațiile aflate în text? Ce indicii
te‑au ajutat să intuiești precis?
4. Care sunt răspunsurile inadecvate la informațiile din text? Cum explici acest lucru? Alege unul dintre răs‑
punsurile de mai jos sau formulează altă explicație:
a) Textul narativ literar cuprinde acțiuni imaginare, iar intriga și punctul culminat sunt adesea momente
neprevăzute, surprinzătoare;
b) Momentele subiectului creează efectul de suspans;
c) Autorul lasă intenționat lucruri nespuse, pentru ca cititorii să fie luați prin surprindere.
5. Explică sensul contextual al secvenței marcate italic: „bolta de crengi care începea să‑și scuture florile dalbe
de nea“.
6. Textul cuprinde mai multe perioade de timp. Scrie în caiet indici de timp care se referă direct sau indirect la:
• iarnă: ____________ • primăvară: __________________ • părțile zilei: _______________
7. Scrie câte cinci termeni din câmpul semantic al iernii și din cel al primăverii.
8. Identifică locurile în care se petrece acțiunea din text, transcriind indicii spațiali corespunzători.
9. Există în text o singură referire indirectă la spațiul interior, atunci când Gina, fetița poreclită zâna zăpe‑
zilor, „a tras perdeaua la o parte“ și a văzut că zăpada s‑a topit. De ce crezi că i se dă prioritate spațiului
deschis, exterior?
10. Textul este segmentat în șase fragmente, evidențiate prin litere. Distribuie fragmentele pentru fiecare mo‑
ment al subiectului și fomulează câte o idee principală potrivită fiecăruia.
• Expozițiunea: A.____________ • Punctul culminant: ____________
• Intriga: ____________ • Deznodământul: ____________
• Desfășurarea acțiunii: ____________
11. Adaugă fiecărei idei principale formulate la exercițiul anterior, una‑două idei secundare, pentru a alcătui
planul dezvoltat de idei.
12. Pornind de la planul dezvoltat de idei alcătuit la exercițiul 11, construiește rezumatul textului, respectând
regulile învățate. Organizează rezumatul pe alineate care respectă momentele subiectului.
13. Identifică numele personajelor care apar în text. Clasifică‑le în ființe umane și ființe nonumane.
14. Care sunt acțiunile comune tututor personajelor copii din text?
15. Personajele cărora li se atribuie însușiri umane sunt Păvălache, câinele Ginei, și Zavaidoc, omul de zăpadă.
Extrage, din text, secvențele care ilustrează aceste personificări.
16. Unul dintre rolurile personificării, într‑un text literar, este de a atribui însușiri umane unor ființe
nonumane. Expune‑ți părerea despre omul de zăpadă, Zavaidoc, referindu‑te la acțiunile și însușirile
care îl umanizează: ce simte? de ce?
17. Finalul textului Omul de zăpadă de Cezar Petrescu amintește de cel al textului Moara de Frig de Dan
Coman. În ce constă această asemănare?
102