Page 107 - romana_VI
P. 107

Redactare        U3




        Textele continue și discontinue.

        Organizarea textului. Inserarea elementelor grafice


               PREGĂTEȘTE‑TE

        1. Citește fragmentul din La școală cu Regele Mihai. Povestea Clasei Palatine de Tudor Vișan‑Miu.

          Ingeniozitatea Clasei Palatine, create de Regele Carol  cursul anului: de pildă, pentru vizionarea unor filme
        al II‑lea și susținute de ministrul instrucțiunii publice,  din oraș.
        Dimitrie Gusti, a fost de a‑i asigura Principelui Moște‑  Serbările organizate înaintea vacanței erau un prilej
        nitor un anturaj de băieți reprezentativi, prin familiile  excelent pentru a pune laolaltă forțele creatoare și ela‑
        și regiunile din care proveneau, pentru societatea Ro‑  nul tinerilor elevi [...].
        mâniei Mari. [...]                                    Cel mai memorabil moment festiv a avut loc înaintea
          Un proces‑verbal ulterior consemnează cum, la 23  Crăciunului din 1936, fiind regizat de Victor Ion Popa
        decembrie 1932, la consiliul profesoral pentru stabili‑  (1895‑1946): Irozii. Costumele au fost procurate de la
        rea situației școlare a Principelui Moștenitor în primul  Teatrul Național din București, repartizarea rolurilor
        trimestru de la Sinaia, Regelui i s‑a prezentat o listă cu  fiind comică: rolul Regelui Irod l‑a primit Radion Chia‑
        elevii aleși [...].                                 buru, fiu de țăran, iar Principele Mihai a primit rolul
          Cum au fost aleși acești elevi? S‑a avut în vedere să  ciobanului. Piesa și un program de colinde au fost pre‑
        fi intrat cu media 10 la admiterea în liceu, să fie bine  zentate, ca o surpriză, Regelui Carol al II‑lea, la Palatul
        înzestrați mental și perfect sănătoși („buni la minte și  Regal, și Reginei Maria, la Palatul Cotroceni, unde ele‑
        la trup“), să aibă o înfățișare plăcută și să prezinte o  vii au fost strecurați de aghiotantul Eugen Zwiedeneck.
        influență benefică asupra Principelui Moștenitor, care,   Întâlnirea cu suverana i‑a marcat: „Am intrat tiptil în
        prin ei, lua pentru prima dată contact nemijlocit cu fiii  Palatul Cotroceni, abia atingând scările, în holul de la
        țării. [...]                                        etaj, unde am început să cântăm. Eram, firește, emoți‑
          Un mare merit al Clasei Palatine a fost acela de a crea  onați, dar mai emoționată era Regina când a apărut în
        o apropiere între elevi și profesori, reunindu‑i la masă  mijlocul nostru, văzându‑și nepotul în chip de colindă‑
        cu Regele, în excursiile din vară sau în timpul liber din  tor.“, relatează Ioan Jurchescu.
        2.  Prezintă componența și rolul Clasei
          Palatine.                                                        Anexa 4
                                                                 ELEVII CLASEI PALATINE
        3. Scrie un text de două‑trei rânduri în   Numele   Data și locul nașterii  Studii primare   Liceul din care a fost   Numele și   Anii de studiu în
          care  să  prezinți  cel  mai  memorabil   elevului                    selectat   profesia tatălui  Clasa Palatină
          moment surprins în text.                Dan      10 octombrie   Şcoala primară   Liceul „Spiru Ha-  Ioan   I-V
                                                           1921, Ploieşti,
                                                  Cernovodeanu
                                                                                           Cernovodeanu,  (1932–1937)
                                                                      nr. 7 „Silvestru”
                                                                                ret” din Bucureşti
                                                           judeţul Prahova                 ofiţer activ
        4.  Consultă tabelul prezentat în imagi‑  Radion   10 aprilie 1920,   Şcoala primară   Liceul „Alexandru   Nicolae Chia-  I–V
          nea alăturată, pentru a răspunde la     Chiaburu  satul Pecişte,   din satul Pecişte  Donici” din   buru, ţăran  (1932–1937)
                                                                                Chişinău
                                                           judeţul Orhei
          următoarele întrebări.                  Ion Dinulescu  16 martie 1922,   Şcoala primară   Liceul C.F.R.   C. Dinulescu,   I–V
          a) De unde provine băiatul care a jucat          Bucureşti  nr. 40 C.F.R. (bă-  „Aurel Vlaicu” din   mecanic de   (1932–1937)
                                                                                           locomotivă
                                                                      ieţi) Bucureşti
                                                                                Bucureşti
             rolul Regelui Irod?                  Gheorghe   4 aprilie 1922,   Şcoala primară   ?  Aurel Duşa,   I–V
          b) Ce vârstă avea acesta?               Duşa     comuna Toderiţa,   din comuna   ţăran    (1932–1937)
                                                           judeţul Făgăraş  Toderiţa
        5.  Selectează informația din textul dat   Gheorghe   5 octombrie   Şcoala primară   Liceul ortodox de   A. Grămadă,   II–VI
                                                                                băieţi din Cernăuţi
                                                                                                    (1933–1938)
                                                                                           ţăran
                                                           1921, Stroieşti
                                                                      din comuna
                                                  Grămadă
          pentru a identifica rolul primit de                         Stroieşti
          Principele Mihai.
        6. Care sunt ceilalți colegi care ar fi putut primi un rol în piesa regizată de Victor Ion Popa?
                                                                                                           105
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112