Page 107 - romana_VI
P. 107
Redactare U3
Textele continue și discontinue.
Organizarea textului. Inserarea elementelor grafice
PREGĂTEȘTE‑TE
1. Citește fragmentul din La școală cu Regele Mihai. Povestea Clasei Palatine de Tudor Vișan‑Miu.
Ingeniozitatea Clasei Palatine, create de Regele Carol cursul anului: de pildă, pentru vizionarea unor filme
al II‑lea și susținute de ministrul instrucțiunii publice, din oraș.
Dimitrie Gusti, a fost de a‑i asigura Principelui Moște‑ Serbările organizate înaintea vacanței erau un prilej
nitor un anturaj de băieți reprezentativi, prin familiile excelent pentru a pune laolaltă forțele creatoare și ela‑
și regiunile din care proveneau, pentru societatea Ro‑ nul tinerilor elevi [...].
mâniei Mari. [...] Cel mai memorabil moment festiv a avut loc înaintea
Un proces‑verbal ulterior consemnează cum, la 23 Crăciunului din 1936, fiind regizat de Victor Ion Popa
decembrie 1932, la consiliul profesoral pentru stabili‑ (1895‑1946): Irozii. Costumele au fost procurate de la
rea situației școlare a Principelui Moștenitor în primul Teatrul Național din București, repartizarea rolurilor
trimestru de la Sinaia, Regelui i s‑a prezentat o listă cu fiind comică: rolul Regelui Irod l‑a primit Radion Chia‑
elevii aleși [...]. buru, fiu de țăran, iar Principele Mihai a primit rolul
Cum au fost aleși acești elevi? S‑a avut în vedere să ciobanului. Piesa și un program de colinde au fost pre‑
fi intrat cu media 10 la admiterea în liceu, să fie bine zentate, ca o surpriză, Regelui Carol al II‑lea, la Palatul
înzestrați mental și perfect sănătoși („buni la minte și Regal, și Reginei Maria, la Palatul Cotroceni, unde ele‑
la trup“), să aibă o înfățișare plăcută și să prezinte o vii au fost strecurați de aghiotantul Eugen Zwiedeneck.
influență benefică asupra Principelui Moștenitor, care, Întâlnirea cu suverana i‑a marcat: „Am intrat tiptil în
prin ei, lua pentru prima dată contact nemijlocit cu fiii Palatul Cotroceni, abia atingând scările, în holul de la
țării. [...] etaj, unde am început să cântăm. Eram, firește, emoți‑
Un mare merit al Clasei Palatine a fost acela de a crea onați, dar mai emoționată era Regina când a apărut în
o apropiere între elevi și profesori, reunindu‑i la masă mijlocul nostru, văzându‑și nepotul în chip de colindă‑
cu Regele, în excursiile din vară sau în timpul liber din tor.“, relatează Ioan Jurchescu.
2. Prezintă componența și rolul Clasei
Palatine. Anexa 4
ELEVII CLASEI PALATINE
3. Scrie un text de două‑trei rânduri în Numele Data și locul nașterii Studii primare Liceul din care a fost Numele și Anii de studiu în
care să prezinți cel mai memorabil elevului selectat profesia tatălui Clasa Palatină
moment surprins în text. Dan 10 octombrie Şcoala primară Liceul „Spiru Ha- Ioan I-V
1921, Ploieşti,
Cernovodeanu
Cernovodeanu, (1932–1937)
nr. 7 „Silvestru”
ret” din Bucureşti
judeţul Prahova ofiţer activ
4. Consultă tabelul prezentat în imagi‑ Radion 10 aprilie 1920, Şcoala primară Liceul „Alexandru Nicolae Chia- I–V
nea alăturată, pentru a răspunde la Chiaburu satul Pecişte, din satul Pecişte Donici” din buru, ţăran (1932–1937)
Chişinău
judeţul Orhei
următoarele întrebări. Ion Dinulescu 16 martie 1922, Şcoala primară Liceul C.F.R. C. Dinulescu, I–V
a) De unde provine băiatul care a jucat Bucureşti nr. 40 C.F.R. (bă- „Aurel Vlaicu” din mecanic de (1932–1937)
locomotivă
ieţi) Bucureşti
Bucureşti
rolul Regelui Irod? Gheorghe 4 aprilie 1922, Şcoala primară ? Aurel Duşa, I–V
b) Ce vârstă avea acesta? Duşa comuna Toderiţa, din comuna ţăran (1932–1937)
judeţul Făgăraş Toderiţa
5. Selectează informația din textul dat Gheorghe 5 octombrie Şcoala primară Liceul ortodox de A. Grămadă, II–VI
băieţi din Cernăuţi
(1933–1938)
ţăran
1921, Stroieşti
din comuna
Grămadă
pentru a identifica rolul primit de Stroieşti
Principele Mihai.
6. Care sunt ceilalți colegi care ar fi putut primi un rol în piesa regizată de Victor Ion Popa?
105