Page 101 - romana_VI
P. 101

Lectură      U3




        4. În text descoperim mai multe obiecte magice, fabuloase. Formați șase grupe, pentru a desena câte un afiș
          publicitar pentru unul dintre ele:
          • ciocănelul care lovește lumina, micșorându‑i viteza;
          • Naiul de Avertizare;
          • delicioșii norișori de căldură;
                                                                                          Vrei să știi mai mult!
          • Moara de Frig;                                                             Naiul este un instrument
          • căluțul‑aspirator;                                                       muzical străvechi. Legenda
          • sania zburătoare.                                                        spune că a fost inventat

        5. Firele depănate de Mama Vecă din hainele băiatului                        chiar de zeul Pan, lipind,
          o ajută pe mamă să îl găsească pe Horică mai ușor.                         unul lângă altul, mai multe
          Ce rol simbolic au aceste fire?                                            tuburi de trestie.
                                                                                       Unul  dintre  cei  mai  cu-
        6. Un personaj cu puteri magice în text este spiridușul                      noscuți naiști din lume
          Bondane. El nu este un simplu morar, ci are puterea                        este românul Gheorghe
          de a controla timpul. De ce spiridușul îi îndeplinește                     Zamfir.
          mereu dorințele lui Horică?

        7. Primindu‑și darul, Bondane ciocănește în lumină și „timpul s‑a întors la început“. Ce înseamnă aici „la în‑
          ceput“? De ce dorința băiatului nu se îndeplinește întocmai? Crezi că spiridușul greșește intenționat atunci
          când întoarce timpul?

        8. De ce crezi că marea transformare a lumii și a lui Horică se petrece în timp ce băiatul doarme, visează, nu
          e conștient?

        9. Cuvântul capătul apare de cinci ori în text, astfel:
          • „satul așezat la capătul lumii“;
          • „moara construită în capătul satului“;
          • „la capătul satului, acolo unde se termina Pământul“;
          • „rugămintea băiatului ca, până la capătul zilei, ziua să se schimbe“;
          • „la capătul zăpezii te vor aștepta lucruri noi“.
            a. Scrie câte un sinonim potrivit fiecărui context în care apare.
            b. Care este contextul în care este folosit cu sensul propriu de sfârșit?
            c. Care este contextul în care la capătul este folosit cu sens opus secvenței dincolo de?
            d. Explică la ce se referă Ticu Șefu când spune la capătul zăpezii.

        10. Împărțiți clasa în cinci grupe. Alegeți, pentru fiecare grupă, unul dintre mesajele textului, prezentate mai
            jos. Formulați câte 3‑5 dovezi care să susțină mesajul ales, apoi prezentați‑le în fața colegilor.
            Grupa 1: Textul este despre ecologie. (Mesajul: nu putem interveni în mersul timpului și trebuie să accep‑
                     tăm toate anotimpurile.)
            Grupa 2: Textul este despre relația omului cu universul/spațiul cosmic. (Mesajul: locul natal, chiar dacă e
                     departe, „la capătul lumii“, este centrul universului unui copil.)
            Grupa 3: Textul este despre copilărie și provocările ei. (Mesajul: copiii sunt creativi, jucăuși, iubitori, gă‑
                     sesc soluții pentru comunitate.)
            Grupa 4: Textul este despre o experiență de maturizare. (Mesajul: trecerea rapidă a timpului înseamnă
                     maturizarea copilului, care implică modificări.)
            Grupa 5: Textul este despre comunitate, familie și prietenie. (Mesaj: iubirea familiei, relațiile de prietenie,
                     ajutorul comunității sunt valori esențiale.)

                                                                                                            99
   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106