Page 98 - romana_VI
P. 98
U3 Lectură
a. Ce fel de informații prezintă secvențele marcate cu italic în textul din REȚINE
prima coloană? De ce nu se regăsesc în textul din a doua coloană?
b. Ce figuri de stil recunoști în secvența: „Era un frig moale și plăcut la Rezumatul cuprinde relatarea
atingere ca blana unei pisici“? De ce nu există în textul din a doua pe scurt a acțiunilor reale sau ima-
coloană? ginare. Rezumatul textului narativ
c. La ce persoană se află verbele din textul din a treia coloană? cuprinde planul dezvoltat de idei,
d. Când se petrece acțiunea numită prin verbul au construit, față de ac‑ la care adaugă informații semnifi-
țiunea numită prin verbul transformă, în textul din a treia coloană? cative, organizate în alineate co-
e. Numește deosebirile între textul din a doua coloană și textul din a respunzătoare ideilor principale
treia coloană, referitoare la organizarea și lungimea enunțurilor. sau momentelor subiectului.
Succesiunea acțiunilor respec-
6. Organizează pe caiet observațiile pe care le‑ai făcut la exercițiile 4 și 5, tă ordinea lor din text.
completând enunțurile de mai jos: Se folosește doar persoana a
Rezumatul este relatarea pe scurt a ................ dintr‑un text narativ. III-a a verbelor. Acțiunile se ex-
Cuprinde doar informații ................, eliminând din text ................ Este primă prin verbe la indicativ pre-
organizat pe ................, corespunzătoare ideilor principale sau momen‑ zent sau perfect compus. Pe lân-
telor subiectului. Se folosește doar persoana ................. a verbului, tim‑ gă aceste timpuri de bază, pot să
pul .................. sau timpul............ . Nu conține ................ și nici ................ apară și altele, în funcție de ceea
personale. ce trebuie comunicat.
Rezumatul începe direct cu re-
7. Elaborează rezumatul textului, pe baza planului dezvoltat de idei pe latarea acțiunilor și nu cuprinde
care l‑ai realizat la exercițiul 2. Respectă regulile rezumatului obser‑ citate, opinii personale.
vate mai sus.
Personajele
1. Joc de rol. Imaginează‑ți că fiecare personaj din text este întrebat, pe rând, cum de
a venit primăvara în satul Gersa. Alege unul dintre rolurile de mai jos și prezintă în
fața clasei acțiunea din text din perspectiva personajului ales:
Horică spiridușul Bondane
Mama sătenii
Mama Vecă și Ticu Șefu cățelușa Maia
2. Identifică personajele despre care este vorba în fiecare din secvențele următoare:
• „...inventase [...] o sanie zburătoare pe bază de lătrat de câine...“
• „...supărată foc [...] îi interzise să se mai joace pe tabletă...“
• „... erau singurii care nu‑l certau niciodată, de asta îi iubea băiețelul atât de mult...“
• „... avea grijă ca Moara de Frig să funcționeze fără întrerupere...“
• „... umpleau cu vârf câțiva saci cu frig dintr‑ăsta pufos, cât să le ajungă întreaga zi....“
• „... au avut suficient timp la dispoziție să‑și întemeieze familii, să‑și ridice case, să lege prietenii...“
3. Numește acțiunile la care participă:
a. Horică d. mama lui Horică
b. Mama Vecă și Ticu Șefu e. cățelușa Maia
c. spiridușul Bondane
96