Page 42 - romana_VI
P. 42

U1          Limba română





          3. Trei sau mai multe consoane între două vocale se despart trecând prima consoană în prima silabă și celelalte în
          silaba următoare: cin-ste, ab-stract, de-lin-cvent etc.
            •  Excepție: când cele trei consoane alcătuiesc grupul  lpt, mpt, mpț, ncș, nct, ncț, ndv, rct, rtf, stm, des-
            părțirea se face trecând primele două consoane în prima silabă și cealaltă consoană în silaba urmă-
            toare:  sculp-tor, pe-remp-to-riu, re-demp-ți-u-ne, linc-șii, punc-tu-al, func-ți-e, sand-vici, arc-tic, jert-fă,
            ast-ma-tic etc.
          4. Când între două vocale se află  o semivocală, despărțirea se face înaintea semivocalei:  no-uă, vo-uă,
            le-oai-ca, vi-oa-ra etc.
          5. Două vocale alăturate (aflate în hiat) se despart: al-co-ol, a-er etc.
            La sfârșit de rând nu se despart numele proprii (Neacșu, Popescu-Gopo), cuvintele scrise cu apostrof (dom'le)
            sau grupurile de cuvinte scrise cu cratimă (printr-un). Nu trebuie confundată cratima (într-o) cu liniuța de
            despărțire în silabe (ca-să).


               APLICĂ


                                            3. Selectează, din lista cuvintelor de pe tabla din stânga, doar pe acelea
              transmisie  augmentativ       care se despart în silabe prin excepția de la regula 3 (conțin un grup de
                 sandvici                   trei consoane care se despart după a doua consoană). Desparte în silabe
                somptuozitate
               sculptor  teatral  punctuație constructor  cuvintele selectate.
                              îngrijorător
                      riglă
                asmatic atmosferă  îndrumare  4. Spune în care din seriile de mai jos toate cuvintele sunt corect des-
              obstrucție  jertfă  inspirație  părțite în silabe:
                                             a) tra-u-mă, su-bi-ect, bo-re-al  c) tra-u-mă, su-biect, bo-re-al
                                             b) trau-mă, su-biect, bo-re-al    d) trau-mă, su-bi-ect, bo-real

        5. Desparte în silabe cuvintele subliniate în următorul text și explică regula aplicată:
          Acesta potrivi focul pe vatră, mai puse un lemn deasupra – și câteva clipe, până ce flăcările se ridicară iarăși,
        odaia zăcu în întuneric, fiindcă serile lampa din perete nu ardea, spre a nu face risipă de gaz. De când cu răz‑
        boiul, găzarii treceau mai rar cu butoaiele prin sate – și casele rămâneau de multe ori pe întuneric.
                                                                                (Radu Tudoran, Ultima poveste)

        6. Un elev neatent a scris după dictare următorul text în caietul său.
          Rescrie textul, corectând greșelile privitoare la despărțirea în silabe:

               MERGI MAI DEPARTE                                 „De  două  luni  nav-    oscute.  (...)  O

        7. Jocul silabelor:                                      igam  tot  prin  ac-     soartă  fericită  m-
                                                                                          ă  aruncase  pe
          a. În grupe de trei-patru elevi, găsiți cât mai multe     eleași  locuri,  înv-   bordul  lui  Mir-
            cuvinte care să înceapă cu următoarele silabe: cu‑,   ârtindu-ne   între
            car‑, spa‑, re‑, mă‑.                                 Constanța  și  Gu-      cea.”
          b. Reluați exercițiul, găsind cât mai multe cuvinte care   rile  Dunărei;  ard-        Jean Bart –
            să se termine cu silabele: ‑tiu, ‑bil, ‑al, ‑tor, ‑te.  eam   de   dorul           Jurnal de bord
          c. Creați cât mai multe cuvinte care să conțină, în     altor   locuri   în
            interior, silabele: ‑ba ‑, ‑ di‑, ‑lu‑, ‑ne‑, ‑chi‑.  depărtări   necun-





        40
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47