Page 42 - romana_VI
P. 42
U1 Limba română
3. Trei sau mai multe consoane între două vocale se despart trecând prima consoană în prima silabă și celelalte în
silaba următoare: cin-ste, ab-stract, de-lin-cvent etc.
• Excepție: când cele trei consoane alcătuiesc grupul lpt, mpt, mpț, ncș, nct, ncț, ndv, rct, rtf, stm, des-
părțirea se face trecând primele două consoane în prima silabă și cealaltă consoană în silaba urmă-
toare: sculp-tor, pe-remp-to-riu, re-demp-ți-u-ne, linc-șii, punc-tu-al, func-ți-e, sand-vici, arc-tic, jert-fă,
ast-ma-tic etc.
4. Când între două vocale se află o semivocală, despărțirea se face înaintea semivocalei: no-uă, vo-uă,
le-oai-ca, vi-oa-ra etc.
5. Două vocale alăturate (aflate în hiat) se despart: al-co-ol, a-er etc.
La sfârșit de rând nu se despart numele proprii (Neacșu, Popescu-Gopo), cuvintele scrise cu apostrof (dom'le)
sau grupurile de cuvinte scrise cu cratimă (printr-un). Nu trebuie confundată cratima (într-o) cu liniuța de
despărțire în silabe (ca-să).
APLICĂ
3. Selectează, din lista cuvintelor de pe tabla din stânga, doar pe acelea
transmisie augmentativ care se despart în silabe prin excepția de la regula 3 (conțin un grup de
sandvici trei consoane care se despart după a doua consoană). Desparte în silabe
somptuozitate
sculptor teatral punctuație constructor cuvintele selectate.
îngrijorător
riglă
asmatic atmosferă îndrumare 4. Spune în care din seriile de mai jos toate cuvintele sunt corect des-
obstrucție jertfă inspirație părțite în silabe:
a) tra-u-mă, su-bi-ect, bo-re-al c) tra-u-mă, su-biect, bo-re-al
b) trau-mă, su-biect, bo-re-al d) trau-mă, su-bi-ect, bo-real
5. Desparte în silabe cuvintele subliniate în următorul text și explică regula aplicată:
Acesta potrivi focul pe vatră, mai puse un lemn deasupra – și câteva clipe, până ce flăcările se ridicară iarăși,
odaia zăcu în întuneric, fiindcă serile lampa din perete nu ardea, spre a nu face risipă de gaz. De când cu răz‑
boiul, găzarii treceau mai rar cu butoaiele prin sate – și casele rămâneau de multe ori pe întuneric.
(Radu Tudoran, Ultima poveste)
6. Un elev neatent a scris după dictare următorul text în caietul său.
Rescrie textul, corectând greșelile privitoare la despărțirea în silabe:
MERGI MAI DEPARTE „De două luni nav- oscute. (...) O
7. Jocul silabelor: igam tot prin ac- soartă fericită m-
ă aruncase pe
a. În grupe de trei-patru elevi, găsiți cât mai multe eleași locuri, înv- bordul lui Mir-
cuvinte care să înceapă cu următoarele silabe: cu‑, ârtindu-ne între
car‑, spa‑, re‑, mă‑. Constanța și Gu- cea.”
b. Reluați exercițiul, găsind cât mai multe cuvinte care rile Dunărei; ard- Jean Bart –
să se termine cu silabele: ‑tiu, ‑bil, ‑al, ‑tor, ‑te. eam de dorul Jurnal de bord
c. Creați cât mai multe cuvinte care să conțină, în altor locuri în
interior, silabele: ‑ba ‑, ‑ di‑, ‑lu‑, ‑ne‑, ‑chi‑. depărtări necun-
40