Page 43 - romana_VI
P. 43

Comunicare orală            U1




        Contextul de comunicare                                                     Contextul de comunicare
                                                                                    este dat de:
                                                                                    • locul interacțiunii;
               PREGĂTEȘTE-TE                                                        • momentul interacțiunii;
        1. Prezintă ce înseamnă să ridici o mână în următoarele situații:           • identitatea interlocutorilor;
          • când mergi pe stradă și zărești un prieten;                             • relația dintre ei;
          • când ești la oră și cunoști răspunsul la întrebarea profesorului;       • cunoștințele comune
          • când nu vrei sau nu poți să deschizi un joc;                            legate de tema discuției.

               EXPLOREAZĂ

        2. Cunoști alte semne care au înțelesuri diferite în funcție de locul comunicării sau de   Interpretarea
          identitatea participanților la comunicare? De exemplu: comunicarea răspunsului „nu“    mesajelor
          în Grecia prin scuturarea capului în jos, nu lateral.                                  depinde de
                                                                                                  context.
        3. Ce formule de salut folosești cu prietenii, cu profesorii și cu vecinii tăi?

        4. Joc de rol. În echipe de câte patru elevi, discută conform indicațiilor de mai jos, alegându-ți câte un rol și
          adaptându-ți discursul la contextul de comunicare indicat.
                         Grupa I: La farmacie                              Grupa II: La bibliotecă
          Discuții despre achiziția unui produs de igienă și solicitarea   Discuții despre obținerea unui abonament  și prezentarea
          unor detalii                                       regulilor de împrumut al cărților
          Roluri: clientul, doi farmaciști, observatorul     Roluri: cititorul, doi bibliotecari, observatorul
                     Grupa III: La clubul de chitară                        Grupa IV: La teatru
          Discuții despre un program de învățare             Discuții despre spectacolele disponibile și achiziția unui bilet
          Roluri: cursantul, profesorul de chitară, un fost elev al acestui   Roluri: spectatorul, un regizor, vânzătorul de bilete, observa-
          club, observatorul                                 torul
          Regulile jocului:
          • Alcătuiți grupe de câte patru elevi.
          • Timp de pregătire: 3 minute.
          • Jocul de rol: 3-4 minute.
          • Observatorul nu intervine în discuții și completează fișa de observare pe caiet.
          • Pentru fiecare criteriu, observatorul acordă 1 punct (satisfăcător), 2 puncte (bine) sau
        3 puncte (foarte bine).
          • La final, observatorul cere participanților la joc să își evalueze rolul și să-și acorde
        un punctaj pentru fiecare criteriu. Apoi le comunică punctajul acordat.

          Fișă de observare
         Criteriul                                                         Vorbitor 1  Vorbitor 2  Vorbitor 3
         - a folosit un limbaj politicos, cu formule de adresare specifice
         - a solicitat/oferit informații suficiente și clare
         - a ascultat tot ce i-au spus interlocutorii
         - nu a întrerupt interlocutorul
         - a reformulat, atunci când interlocutorul nu a înțeles
         - a avut un ton adecvat
         - a păstrat o postură a corpului care să arate interesul pentru discuție
         - a menținut contactul vizual

                                                                                                            41
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48