Page 43 - romana_VI
P. 43
Comunicare orală U1
Contextul de comunicare Contextul de comunicare
este dat de:
• locul interacțiunii;
PREGĂTEȘTE-TE • momentul interacțiunii;
1. Prezintă ce înseamnă să ridici o mână în următoarele situații: • identitatea interlocutorilor;
• când mergi pe stradă și zărești un prieten; • relația dintre ei;
• când ești la oră și cunoști răspunsul la întrebarea profesorului; • cunoștințele comune
• când nu vrei sau nu poți să deschizi un joc; legate de tema discuției.
EXPLOREAZĂ
2. Cunoști alte semne care au înțelesuri diferite în funcție de locul comunicării sau de Interpretarea
identitatea participanților la comunicare? De exemplu: comunicarea răspunsului „nu“ mesajelor
în Grecia prin scuturarea capului în jos, nu lateral. depinde de
context.
3. Ce formule de salut folosești cu prietenii, cu profesorii și cu vecinii tăi?
4. Joc de rol. În echipe de câte patru elevi, discută conform indicațiilor de mai jos, alegându-ți câte un rol și
adaptându-ți discursul la contextul de comunicare indicat.
Grupa I: La farmacie Grupa II: La bibliotecă
Discuții despre achiziția unui produs de igienă și solicitarea Discuții despre obținerea unui abonament și prezentarea
unor detalii regulilor de împrumut al cărților
Roluri: clientul, doi farmaciști, observatorul Roluri: cititorul, doi bibliotecari, observatorul
Grupa III: La clubul de chitară Grupa IV: La teatru
Discuții despre un program de învățare Discuții despre spectacolele disponibile și achiziția unui bilet
Roluri: cursantul, profesorul de chitară, un fost elev al acestui Roluri: spectatorul, un regizor, vânzătorul de bilete, observa-
club, observatorul torul
Regulile jocului:
• Alcătuiți grupe de câte patru elevi.
• Timp de pregătire: 3 minute.
• Jocul de rol: 3-4 minute.
• Observatorul nu intervine în discuții și completează fișa de observare pe caiet.
• Pentru fiecare criteriu, observatorul acordă 1 punct (satisfăcător), 2 puncte (bine) sau
3 puncte (foarte bine).
• La final, observatorul cere participanților la joc să își evalueze rolul și să-și acorde
un punctaj pentru fiecare criteriu. Apoi le comunică punctajul acordat.
Fișă de observare
Criteriul Vorbitor 1 Vorbitor 2 Vorbitor 3
- a folosit un limbaj politicos, cu formule de adresare specifice
- a solicitat/oferit informații suficiente și clare
- a ascultat tot ce i-au spus interlocutorii
- nu a întrerupt interlocutorul
- a reformulat, atunci când interlocutorul nu a înțeles
- a avut un ton adecvat
- a păstrat o postură a corpului care să arate interesul pentru discuție
- a menținut contactul vizual
41