Page 215 - romana_VI
P. 215

Limba română           U6




        Limba vorbită. Limba scrisă



               EXPLOREAZĂ                                                              Mulțumesc
                                                                                          mult!
        1. În romanul lui Moni Stănilă, Războiul solomonarilor, Ionuț
          − stră-stră-stră-stră-stră-stră-stră-stră-stră-strănepotul solo-
          monarului Ilie − primește ajutor în confruntarea cu vrăji-          Știi de ce te ajut, bă?
                                                                           Că oricum n-am câștig dă pă
          toarea Malaverba  de la o cioară milostivă, dar care se          urma ta. Mi-e milă de tine, na!
          exprimă într-un limbaj neîngrijit. Urmărește dialogul            Și (...) d-aia te ajut, te-am văzut
          dintre cele două personaje și identifică abaterile de               acolo, bă. Mi-o plăcut
          la norma literară din replica păsării.                                  ce ai făcut.

        2. După ce scapă nevătămat din marea confruntare cu forțele răului, Ionuț îi trimite solomonarului Ilie o scri-
          soare, în care pomenește și de întâlnirea sa cu cioara. Citește fragmentul de scrisoare reprodus mai jos și
          identifică modificările de limbaj apărute în textul scris.


                     ... C™nd i-am mul]umit ciorii pentru ajutor, mi-a r\spuns cam a[a:  {tii de ce te
                                                                                           Ó
                     ajut? Fiindc\ oricum nu am niciun c‰[tig de pe urma ta. Mi-e mil\ de tine, poftim!
                            [i de aceea te ajut, c\ te-am v\zut acolo. Mi-a pl\cut ce ai f\cut.Ó ...

                 REȚINE
            Mesajele se transmit pe cale orală (prin vorbire, prin viu grai) sau prin scris. De aceea se vorbeşte
          despre o limbă vorbită şi despre o limbă scrisă.
          Limba vorbită se bazează pe articularea sunetelor care compun cuvintele, însoţită de gestică, de
               mimică şi de intonaţie.
          Limba scrisă foloseşte semnele grafice pentru redarea cuvintelor.






               APLICĂ

        3. Citește textul de mai jos, apoi rezolvă cerințele următoare.
          „Duminică dimineața, înainte ca soarele să se ridice pe cer,
          după ce și-a luat rămas bun de la soață, Harap-Alb s-a dus
          în grajd și, netezind calul pe coamă, sărutându-l, i-a zis:
          — Căluțul meu drag, du-mă ca vântul acasă la tatăl meu,
          craiul, că mă usuc din picioare de dor.
          — Sui pe mine, stăpâne, și hai să te duc!“
                            (Veronica D. Niculescu, Harap-Alb 2.0)

          a.  Identifică particularitățile gramaticale și lexicale ale
             limbii vorbite în fragmentul dat.
          b. Continuă fragmentul dat cu încă șase replici, folosind
             particularitățile limbii vorbite.

                                                                                                           213
   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220