Page 216 - romana_VI
P. 216
U6 Limba română
4. Completează tabelul de mai jos, transcris în caiet, cu următoarele trăsături:
Limbă vorbită Limbă scrisă
• semne de ortografie • exprimare corectă
• enunțuri scurte, interogative, exclamative • așezarea în pagină
• intonație • semne de punctuație
• întreruperi, reformulări • text oral
• limbaj dificil, uneori • text scris
• limbaj accesibil
5. Colegii tăi i-au trimis doamnei diriginte mesajul alăturat. Citeș-
te-l cu atenție, apoi rezolvă cerințele date.
a. Ce rol crezi că joacă emoticoanele?
b. Ce marchează punctele de suspensie sau lipsa semnelor
diacritice?
c. Explică sensul prescurtării „pls“ și oferă alte exemple de pre-
scurtări utilizate în mediul digital.
d. Scrie un răspuns de mulțumire adresat doamnei diriginte,
care a decis amânarea testului. Utilizează minimum două
particularități ale comunicării în mediul digital.
REȚINE
Între limba vorbită şi limba scrisă pot să existe anumite interferenţe:
• limba vorbită poate pătrunde în scris prin intermediul internetului;
• limba vorbită poate fi folosită intenţionat într-un text literar (de ficţiune) pentru a evi-
denţia limbajul unor personaje etc.
MERGI MAI DEPARTE
6. Scrie un text de 80-100 de cuvinte, pe care să îl rostești la încheierea anului școlar și în care să adresezi
gândurile tale colegilor și profesorilor.
NU UITA ! ! LIMBA VORBITĂ LIMBA SCRISĂ
Comunicarea orală: mai Comunicarea scrisă:
spontană, importanța mai îngrijită, importanța
limbajului nonverbal normelor de exprimare
Limbaj Limbaj
colocvial/familiar, standard,
mai frecvent mai frecvent
214

