Page 216 - romana_VI
P. 216

U6        Limba română





        4. Completează tabelul de mai jos, transcris în caiet, cu următoarele trăsături:

            Limbă vorbită                                      Limbă scrisă



          • semne de ortografie                              • exprimare corectă
          • enunțuri scurte, interogative, exclamative       • așezarea în pagină
          • intonație                                        • semne de punctuație
          • întreruperi, reformulări                         • text oral
          • limbaj dificil, uneori                           • text scris
          • limbaj accesibil

        5. Colegii tăi i-au trimis doamnei diriginte mesajul alăturat. Citeș-
          te-l cu atenție, apoi rezolvă cerințele date.
          a. Ce rol crezi că joacă emoticoanele?
          b. Ce marchează punctele de suspensie sau lipsa semnelor
             diacritice?
          c. Explică sensul prescurtării „pls“ și oferă alte exemple de pre-
             scurtări utilizate în mediul digital.
          d. Scrie un răspuns de mulțumire adresat doamnei diriginte,
             care a decis amânarea testului. Utilizează  minimum două
             particularități ale comunicării în mediul digital.

                 REȚINE

            Între limba vorbită şi limba scrisă pot să existe anumite interferenţe:
            • limba vorbită poate pătrunde în scris prin intermediul internetului;
            • limba vorbită poate fi folosită intenţionat într-un text literar (de ficţiune) pentru a evi-
          denţia limbajul unor personaje etc.



                 MERGI MAI DEPARTE
        6. Scrie un text de 80-100 de cuvinte, pe care să îl rostești la încheierea anului școlar și în care să adresezi
          gândurile tale colegilor și profesorilor.



                NU UITA ! !        LIMBA VORBITĂ                       LIMBA SCRISĂ





                                 Comunicarea orală: mai              Comunicarea  scrisă:
                                 spontană, importanța              mai îngrijită, importanța
                                 limbajului nonverbal              normelor de exprimare


                                       Limbaj                             Limbaj
                                   colocvial/familiar,                   standard,
                                     mai frecvent                       mai frecvent

        214
   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221